Translate

---------------------------------------------------------------------------------

Абонати:

17 януари 2024

Гняв | dLambow

(Anger) -

Притча за гнева


Какво ще правите с гнева си, ако ви го върна?

Гаутама (Буда Шакямуни) минавал покрай село, където живеели противници на будизма. Жителите се втурнали от къщите си, заобиколили го и започнали да го обиждат. Учениците на Буда започнали да се изнервят и ядосват и били готови да отвърнат, но присъствието на Учителя ги успокоявало.

Гняв
Гняв (Anger)

Тогава Буда се обърнал към учениците си: - "Вие ме разочаровахте. Тези хора си вършат работата. Те са ядосани. Мислят си, че съм враг на тяхната религия, на техните морални ценности. Те ме обиждат, това е естествено. Но защо се сърдите Вие? Защо имате такава реакция? Позволили сте на тези хора да ви манипулират. Зависите от тях. Не сте ли свободни?"

Хората от селото не очаквали подобна реакция. Те били озадачени. В последвалата тишина Буда се обърнал към тях: - "Казахте ли всичко? Ако не сте казали всичко, пак ще имате възможност да ми кажете какво мислите, когато се връщам. "

Хората от селото отговорили: "Но ние те обидихме, защо не ни се сърдиш?"

Буда отговорил: „Вие сте свободни хора и това, което правите, е ваше право. Не реагирам на това. Аз също съм свободен човек. Никой не може да ме накара да реагирам и никой не може да ми влияе и да ме манипулира. Действията ми произтичат от вътрешното ми състояние."

Но бих искал да ви задам въпрос, който ви засяга. В предишното село хората ме срещаха, поздравяваха, носеха със себе си цветя, плодове, сладкиши. Казах им: „Благодаря, вече закусихме. Вземете тези плодове и сладкиши с моята благословия за себе си. Не можем да ги вземем, защото не носим храна със себе си."


А сега ви питам: "Какво ще правят те с това, което аз не приех и им върнах?" Един човек от тълпата отговорил: „Сигурно са раздали плодовете и сладките на децата и семействата си."

"Да, така е. А какво ще направите Вие с обидите и проклятията си към мен? Не ги приемам и ви ги връщам. Отхвърлям обидите ви, така че носете товара си вкъщи и правите каквото искате с него."

Да държиш гняв в себе си е като да хванеш горящ въглен с цел да го хвърлиш по другия - ще бъдеш един от онези, които се изгарят. В спор, в момента, в който започнете да изпитвате гняв, сприрате да се борите за истината и започнавате да се борите само за себе си. Затова ще бъдете наказани за гнева си.

-------
Ако темата ви харесва, споделете я с приятели. Ако са възникнали въпроси, задайте ги в коментарите по-долу. След седмица проверете за отговора.
----------------

Няма коментари:

Популярни публикации

Последни публикации в Самоучител: