(A letter) -
Какво е писмо - структура, видове, пощи, защита
Какво е писмо?
Писмото
е система за фиксиране на речта с писмени знаци, която позволява
използването на писмен текст за предаване на информация на разстояние и
нейното фиксиране във времето. По правило писмото се пише под формата на
текст върху хартия (или други материали) и се изпраща по пощата или по
куриер. Писмата се използват в кореспонденция между двама или повече
адресати.
Първоначално писмото е било ръкописно текстово
съобщение на хартия или друг носител (глинен къс, пергаментен лист или
парче брезова кора). XVIII, XIX и XX век са до голяма степен векове на
писането на писма. Образованите хора са получавали и изпращали редовно
писма.
Писмо (A letter) |
Основни части на писмото
Получател на писмо
Получателят на писмото е лицето, организацията или институцията, до което е адресирано
писмото. Получателят се посочва в началото на писмото, обикновено в
горния десен ъгъл на страницата. Получателят трябва да бъде
идентифициран с име, фамилия, титла, адрес и други данни, ако е
необходимо.
Подател на писмо
Подателят на писмото е лицето, организацията или институцията, от което е изпратено писмото.
Подателят се посочва в края на писмото, обикновено под тялото и
заключението. Той трябва да бъде идентифициран с име, фамилия, титла,
подпис и други данни, ако е необходимо.
Относно
Това
е кратко изречение, което обобщава темата или целта на писмото. Поставя
се под получателя и преди поздрава-обръщение. Трябва да бъде ясно,
конкретно и информативно.
Поздрав-обръщение на писмото
Това
е формула за уважение или приветствие към получателя.
Поздрав-обръщението се посочва под относно и преди изложението. Трябва
да бъде подходящ за тона и степента на формалност на писмото.
Изложение (тяло)
Това
е основната част на писмото, в която се развива съдържанието и се
излагат аргументите, причините, фактите или мненията на подателя.
Изложението се пише след поздрав-обръщението и преди заключението. То
трябва да бъде логично, последователно и разделено на абзаци.
Заключение
Това
е крайната част на писмото, в която се обобщава съдържанието и се
изразяват исканията, очакванията или благодарностите на подателя.
Заключението се пише под изложението и преди подписването. То трябва да
бъде кратко, убедително и учтиво.
Дата, място, подпис
Това са данни, които потвърждават времето, местоположението и авторството на писмото.
- - Датата се посочва в началото на писмото, обикновено до получателя или относното.
- - Мястото се посочва в края на писмото, обикновено до подписа.
- - Подписът се посочва в края на писмото, обикновено под заключението.
Кратки правила за писане на писмо
Това са общите правила, които трябва да следвате, за да напишете писмо:
- - Изберете правилния тип хартия;
- - Използвайте правилното форматиране;
- - Включете адреси и дата;
- - Включете поздрав;
- - Напишете тялото на вашето писмо;
- - Добавете заключителни думи;
- - Подпишете с добри пожелания;
- - Избройте допълнителна информация.
Как се надписва плик за писмо?
За да надпишете плик за писмо, трябва да следвате следните стъпки:Избор на плик
Изберете подходящ размер и формат на плика, в зависимост от размера и вида на писмото, което ще изпратите.Получател
В долния десен ъгъл на плика впишете данните за получателя на писмото: име, презиме и фамилия; адрес - улица, номер, блок, вход, етаж, апартамент; пощенски код и населено място.Подател
В горния ляв ъгъл на плика впишете данните за подателя на писмото: име, презиме и фамилия; адрес - улица, номер, блок, вход, етаж, апартамент; пощенски код и населено място.Относно
Ако
писмото е официално или има специален характер, може да впишете и
относното на писмото под данните за получателя. Относното трябва да бъде
кратко и ясно и да отразява съдържанието или целта на писмото.
Преди
да залепите плика, уверете се, че сте сложили писмото в него и че
всички данни са правилни и четливи. Ако използвате електронна поща или
друг вид онлайн комуникация, можете да използвате шаблони за пликове,
които ще ви помогнат да форматирате правилно вашето съобщение.
|
Видове писма
Според формата им писмата биват
Обикновено писмо
Изпраща
се по пощата без специални услуги. Обикновените писма са най-евтиният и
най-бавният начин за кореспонденция. Те не се следят и не се гарантира
доставката им.
Въздушно писмо
Изпраща
се по пощата с въздушен транспорт. Въздушните писма са по-скъпи, но и
по-бързи от обикновените писма. Те се използват за кореспонденция между
различни държави или континенти.
Препоръчано писмо (с квитанция)
Изпраща
се по пощата с допълнителна услуга за регистрация и подпис при
получаване. Препоръчаните писма се следят и се гарантира доставката им.
Подателят получава квитанция за изпращането на писмото и може да
проверява статуса му онлайн или по телефона.
Препоръчано писмо с обратна разписка
Изпраща
се по пощата с допълнителна услуга за регистрация, подпис при
получаване и връщане на разписка на подателя. Препоръчаните писма с
обратна разписка имат всички предимства на препоръчаните писма, но освен
това подателят получава и уведомление за доставката на писмото във вид
на разписка, която му бива изпратена обратно.
Според съдържанието им писмата биват
Писмо-акредитив
Издава
се от банка по искане на купувача на стоки или услуги, с който тя се
задължава да плати на продавача определена сума при представяне на
определени документи, доказващи изпълнението на сделката.
Писмото-акредитив е метод за плащане, който се използва в международната
търговия и осигурява сигурност и гаранция за двете страни.
Аудиописмо
Записано
е на звуков носител, като аудиокасета, CD или MP3 файл. Аудиописмото се
изпраща по пощата или по електронен път и може да съдържа лични, делови
или други видове информация. То е алтернатива на хартиеното писмо,
която позволява по-богат и емоционален начин на изразяване.
Благодарствено писмо
Изразява
признателност към някого за нещо, което е направил или дал.
Благодарственото писмо може да бъде адресирано към приятел, роднина,
колега, клиент, работодател или друго лице, което заслужава
благодарност. То е важен жест, който подсилва добрите отношения и
показва уважение.
Акредитивни писма
Потвърждават
някаква информация за някого или нещо. Акредитивните писма могат да
бъдат издадени от различни институции или организации, като
университети, банки, правителства и др. Те могат да имат различни цели,
като да удостоверяват образование, опит, финансова способност, личност и
др. Изискват се често при подаване на заявления за работа, обучение,
визи и др.
Гневно писмо
Изразява
недоволство или протест към някого за нещо, което е направил или не е
направил. Гневното писмо може да бъде адресирано към служител, началник,
фирма, орган или друг адресат, който е предизвикал гняв или
разочарование. То трябва да бъде ясно, конкретно и обективно и да изложи
проблема и очакванията за решаването му.
Бизнес писмо
Използва
се за официална или професионална комуникация между фирми, организации
или индивидуални лица. Бизнес писмото има стандартен формат и стил и
съдържа информация като име и адрес на подателя и получателя, дата,
тема, тяло, подпис и приложения. То се изпраща по пощата или по
електронен път и може да има различни цели, като да предлага продукти
или услуги, да прави запитвания, да отговаря на запитвания, да изразява
мнение, да прави жалби и др.
Писмо-поръчка
Използва
се за заявяване на стоки или услуги от продавач. Писмото-поръчка
съдържа информация като име и адрес на купувача и продавача, дата, номер
на поръчката, описание и количество на стоките или услугите, цена,
начин на плащане и доставка и др. То е официален документ, който служи
за потвърждение на сделката между купувача и продавача.
Любовно писмо
Изразява
чувства на любов, страст или обич към някого. Любовното писмо може да
бъде адресирано към съпруг, приятел, любовник или друг обект на любовта.
То е личен и интимен начин на комуникация, който позволява да се
споделят емоции, желания, комплименти и др.
Писмо-жалба
Изразява недоволство или несъгласие с нещо, което е нарушило правата, интересите или очакванията на подателя. Писмото-жалба:
- - може да бъде адресирано към различни институции, организации или лица, които са отговорни за причиненото неудобство, повреда или загуба;
- - трябва да бъде ясно, конкретно и обосновано и да изложи проблема, претенциите и исканията за решаването му.
Отворено писмо
Предназначено
е за широката общественост, освен за конкретен получател. Отвореното
писмо се използва за изразяване на мнение, становище или апел по някой
актуален или важен въпрос, който засяга обществото. Публикува се в
медиите или в интернет и може да бъде адресирано към някой авторитет,
орган или личност, който може да повлияе на ситуацията.
Предупредително писмо
Предупреждава
някого за някакви последствия или санкции при неспазване на определени
правила, условия или задължения. Предупредителното писмо може да бъде
изпратено от работодател към служител, от арендодател към наемател, от
кредитор към длъжник и др. То трябва да бъде формално, точно и
уважително и да посочи причината, срока и последиците от неподчинението.
Писмо на щастието
Изразява
радост или благодарност за нещастие, което е избегнало подателя или
получателя. Писмото на щастието може да бъде адресирано към приятел,
роднина, колега или друг човек, който е имал участие в спасяването на
живота, здравето или имуществото на подателя или получателя. То е израз
на облекчение и признателност за добрата съдба.
Писмо за представяне/запознаване (Letter of introduction)
Има
за цел да представи някого или нещо на друг човек или организация.
Писмото за представяне/запознаване може да бъде изпратено от самия
подател или от трета страна, която има доверие или връзка с получателя.
То съдържа информация като име, професия, цел, интереси и др. на
подателя или представения обект. Има за цел да създаде добро първо
впечатление и да насърчи бъдеща комуникация.
Писмо за раздяла
Изразява
желанието на подателя да прекрати връзка, приятелство или
сътрудничество с получателя. Писмото за раздяла може да бъде адресирано
към съпруг, приятел, любовник, партньор, колега или друг човек, с когото
подателят е имал близки или професионални отношения. То трябва да бъде
честно, тактовно и решително и да изложи причините, чувствата и
очакванията на подателя от раздялата.
Писмо за намерение
Изразява
интереса на подателя към някаква възможност, проект или цел. Писмото за
намерение може да бъде изпратено от студент, ученик, работник, фирма
или организация към университет, училище, работодател, клиент или друга
институция или лице, които могат да предоставят желаната възможност,
проект или цел. То трябва да бъде обосновано, убедително и конкретно и
да изложи целите, квалификациите и предимствата на подателя.
Писмо за повишение
Изисква
увеличаване на заплатата, ранга или отговорностите на подателя. Писмото
за повишение може да бъде изпратено от служител към работодател или
началник, когато подателят смята, че заслужава повече признание или
компенсация за своята работа. То трябва да бъде обосновано,
аргументирано и уважително и да изложи постиженията, вклада и
очакванията на подателя.
Мотивационно писмо
Излага
личното представяне на подателя и неговата мотивация за кандидатстване
за определена позиция, програма или стипендия. Мотивационното писмо може
да бъде изпратено от студент, ученик, работник или друг лице към
университет, училище, работодател или друга институция или организация,
които предлагат желаната позиция, програма или стипендия. То трябва да
бъде персонално, креативно и амбициозно и да изложи целите, интересите и
способностите на подателя.
Анонимно писмо
Съобщение,
което не разкрива името на подателя. Анонимното писмо може да има
различни цели и тоналности - да изразява любов, недоволство, критика,
заплаха, съвет, информация и др. То може да бъде адресирано към някой,
който и да е получател, който подателят иска да повлияе или да
информира. Анонимното писмо може да бъде изпратено по пощата, по
електронен път или по друг начин, който гарантира анонимността на
подателя.
Възникване на пощите
Пощи
възникват още от дълбока древност поради необходимостта от предаване на
съобщения на разстояние и за обмяна на информация. Възникването на
писмеността прави размяната на писмени съобщения наложителна. В Древна
Гърция, Римската империя, Египет, Персия и Китай съществуват добре
развити пощенски връзки, като писмата са се пренасяли и предавали от
пешеходци или конниципо метода на щафетата. Алтернативен, но не толкова
добре развит начин за изпращане на съобщения е използването на пощенски
гълъби със закачено писмо на крака им.
През средните векове в
Европа възникват централизирани държавни пощи. В Германия се появява и
частна поща, която по-късно е одържавена. Постепенно с развитието на
обществото, става наложително пощенски услуги да се извършват в
международен и световен мащаб.
Това е в основата на широко
развитата и разпространена система от пощи (пощенски станции), като в
повечето случаи те са много добре организирани. Исторически се е развила
система от разговорни фрази, етикетни структури, въпросителни и
възклицателни формули, използвани в писмата. През 20 век
разпространението на телеграфите, а след това и на телефоните, намалява
значението на пощенската кореспонденция. А интернет комуникациите
(електронната поща и другите форми на електронна комуникация, в т„ч. и
видео конферентните връзки), особено след 2000 г. доведоха писмовната
кореспонденция почти до пълен колапс.
Понастоящем под писмо се
разбира и съобщение, създадено и/или предадено по електронен път
(например чрез електронна поща) или чрез SMS (мобилен телефон). Такова
писмо може да съдържа не само текст, но и различни мултимедийни елементи
(например изображения, видео и аудио записи).
Защита на писмата
Съдържанието
на писмата е защитено от законите за поверителност. Официалните писма
се отнасят до документите на организацията. Писмената кореспонденция е
под закрилата на чл.34 от Конституцията и чл.8 от Европейската конвенция
за защита правата на човека и основните свободи:
"Свободата и
тайната на кореспонденцията и на другите съобщения са неприкосновени.
Изключения от това правило се допускат само с разрешение на съдебната
власт, когато това се налага за разкриване или предотвратяване на тежки
престъпления“.
След смъртта на авторите на писма, както показва
практиката, публикуването на писмата им е възможно, само ако авторът им
не го е забранил писмено. При публикуване и цитиране на писма, освен
правните, трябва да се имат предвид и етичните въпроси относно
съдържанието на писмата.
-------
Ако темата ви харесва, споделете я с приятели. Ако са възникнали неясноти или въпроси, задайте ги в коментарите по-долу, за да получите допълнителни разяснения.
----------------
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.