Translate

---------------------------------------------------------------------------------

Абонати:

06 септември 2023

URL структура | dLambow

(URL structure) -

URL структура - съставни части и тяхното значение


Какво е URL адрес?

URL (Uniform Resource Locator) е стандартизиран указател за мрежов адрес на даден ресурс в интернет (документ, изображение или страница). Всяка страница в World Wide Web има URL, който я идентифицира по уникален начин. Той определя не само адреса в мрежата, но и типа на обекта на конкретния web-възел. URL адресът не е нищо повече от адреса на даден уникален ресурс в мрежата.

URL структура
URL структура (URL structure)

URL структура (URL structure)

Структурата на един URL адрес се състои от десет части:
  1. - схема (scheme),
  2. - поддомейн (subdomain),
  3. - домейн от първо ниво (top-level domain, ),
  4. - домейн от второ ниво (second-level domain),
  5. - поддиректория (subdirectory),
  6. - параметър (parameter),
  7. - порт (port),
  8. - път (path),
  9. - заявка (query),
  10. - фрагмент (fragment).

Въпреки че не е задължително URL адресът да съдържа всички тези части наведнъж, той винаги ще има поне три от тях.



Кои са 5-те основни съставни части в структурата на URL?

Един URL може да бъде разделен на три основни части:
  • - протокол,
  • - име на домейн,
  • - път.
След това можете да поставите:
  • - низ на заявка
и да добавите

1) Протокол (Protocol)

Първият компонент на URL е протоколът. Това е методът, използван за достъп до ресурс в интернет. Най-разпространеният протокол за уеб сърфиране е HTTP (протокол за трансфер на хипертекст). Той изпраща заявка от браузъра на потребителя до сървъра, хостващ уебсайта, и сървърът след това изпраща обратно искания ресурс като отговор.

HTTP има защитена версия, наречена HTTPS (HTTP Secure), която използва криптиране, за да добави допълнителен слой сигурност. HTTPS се използва, когато чувствителни данни, като пароли или информация за кредитни карти, се предават по интернет. Вашият уебсайт се нуждае от SSL сертификат, за да използва HTTPS протокола в своите URL адреси.

2) Име на домейн (Domain Name)

Името на домейна е уникалният идентификатор за уебсайт в интернет. Състои се от две части: домейн от първо ниво (TLD) и домейн от второ ниво. TLD указва категорията на уебсайта, като .com за търговски уебсайтове, .edu за образователни институции и .org за нестопански организации. Домейнът от второ ниво е уникалното име, избрано от собственика на уебсайта.

Например в името на домейна www.makeuseof.com "makeuseof" е домейнът от второ ниво, а "".com" е TLD. Имената на домейни се регистрират при регистратори на домейни и могат да бъдат закупени за определен период, обикновено една година, но понякога и по-дълго.

3) Пътека (Path)

URL пътят указва местоположението на ресурс в уебсайт. Обикновено идва след името на домейна и започва с наклонена черта (/). Пътят се използва за организиране на съдържание на уебсайт и за улесняване на навигацията на потребителите.

Например в URL адреса www.example.com/blog/post1 "blog" е директорията, която съдържа публикациите в блога, а "post1" е конкретната публикация в блога. Пътят може да се използва и за оптимизация за търсачки (SEO) чрез включване на подходящи ключови думи.

4) Низ на заявка (Query String)

Низът на заявката е част от URL адреса, който започва с въпросителен знак (?) и съдържа двойки ключ-стойност, разделени с амперсанд (&). Използва се за предаване на данни между уеб страници и може да съдържа информация като думи за търсене или потребителски предпочитания.

Например в URL адреса www.example.com/search?q=example&category=books низът на заявката съдържа две двойки ключ-стойност: „q=example“ показва, че думата за търсене е „example“ и „category=books“ показва, че търсенето е на книги. Обикновено ще видите низове на заявки, съдържащи набор от параметри за търсене, когато сърфирате в уебсайтове, които ви позволяват да филтрирате резултатите от търсенето си, или уебсайтове, които искат да заснемат данни за проследяване.

5) Anchor Tag

Етикетът за закрепване е идентификатор на фрагмент, който идва след URL адреса и започва със символ хеш (#). Той препраща към определена част от уеб страница и може да се използва за създаване на съдържание или за връзка към определен раздел от дълга статия.

Например

В ръководство от 5000 думи авторът може да включи навигационно меню, за да разбие съдържанието:

  • - Дефиниции
  • - История
  • - Предизвикателства на индустрията
  • - ЧЗВ

Ако задържите курсора на мишката над една от тези връзки, URL адресът може да съдържа anchor таг, като например „#definitions“, който сигнализира на браузъра да превърти надолу до секцията с този идентификатор в HTML.

-------
Ако темата ви харесва, споделете я с приятели. Ако са възникнали въпроси, задайте ги в коментарите по-долу. След седмица проверете за отговора.
----------------

Няма коментари:

Популярни публикации

Последни публикации в Самоучител: