Translate

---------------------------------------------------------------------------------

02 септември 2023

Пласментни стратегии | dLambow

(Placement strategies) -

Какви са основните пласментни стратегии и в какви случаи се прилагат?


Какво е пласментна стратегия?

Пласментната стратегия, заедно с пласментната политика е определяща част за пласмента и елемент от маркетинга на фирмата, която определя как да се достави продуктът или услугата до крайния потребител. Тя включва:
  • - избора на подходящи канали за дистрибуция,
  • - организацията на придвижването на стоките и
  • - контрола на пласментните дейности.
Пласментни стратегии
Пласментни стратегии (Placement strategies)

Същност на пласментната стратегия

Пласментната стратегия, заедно с останалите пласментни процеси, е аспект от маркетинговия микс (marketing mix) на фирмата, който се фокусира върху това къде тя продава своите продукти, така че те да са лесно достъпни за целевия пазар. Маркетинговият микс е маркетингова стратегия (marketing strategy), организирана около четирите П (P's) на маркетинга, които са:
  • - product (продукт),
  • - promotion (промоция),
  • - place (място),
  • - price (цена).

Съществуват следните основни видове пласментни стратегии:


Интензивна дистрибуция

При нея фирмата цели максимален брой продавачи на дребно да предлагат нейния продукт на пазара. Тази стратегия е подходяща за стоки, които се купуват често и в малко количество, като хранителни продукти, напитки, тютюневи изделия и др.

Селективна дистрибуция

Използват се само част от наличните дистрибутори. Такава стратегия е подходяща за по-скъпи и по-рядко купувани стоки, като електроника, мебели, автомобили и др. При тази система, фирмата има повече контрол върху мрежата за разпространение и може да изисква по-високо качество на обслужването от дистрибуторите.

Изключителна дистрибуция

Производителят разчита само на един продавач или дилър да разпространява продукта му в дадена географска територия, като този изключителен представител се задължава да не продава други конкурентни продукти от същият вид или със същото предназначение. Такава система на дистрибуция е подходяща, когато компанията иска да диференцира своя продукт на базата на високо качество, престиж или изключително обслужване. Примери за такива продукти са луксозни часовници, бижута, парфюми и др.

Франчайзинг

Това е особена форма на изключителна дистрибуция. В същност е специална система на договорна вертикална интеграция, при която франчайзинго – получателят купува правото да ползва широко известна търговска марка върху дадена територия и да получава подкрепа и услуги от франчайзингодателя. Примери за такива продукти са бързо хранене, хотелиерство, автомобилни услуги и др.



Как да избера подходящата пласментна стратегия за моя бизнес?

Изборът на подходящата пласментна стратегия за вашия бизнес зависи от много фактори, като например:

Вида и характеристики на продукта или услугата, които предлагате

Например, ако продавате стоки с висока честота на покупка, ниска цена и широка потребителска група, може да изберете интензивна дистрибуция, за да достигнете до максимален брой потенциални клиенти. Ако продавате специализирани или луксозни стоки с висока цена и ограничена потребителска група, може да изберете изключителна дистрибуция, за да подчертаете качеството и престижа на вашия продукт.

Цели и стратегия на вашия бизнес

Например, ако искате да разширите пазарния си дял, да повишите приходите и да увеличите популярността на вашия бранд, може да изберете селективна дистрибуция, за да работите с избрани дистрибутори, които могат да ви предоставят качествено обслужване, информация за пазара и съвместни промоции. Ако искате да контролирате цялостния процес на реализация, да гарантирате еднакво ниво на качество и да изградите дългосрочни отношения с клиентите си, може да изберете франчайзинг, за да работите с лицензирани представители, които ще ползват вашата търговска марка и ще получават вашата подкрепа и услуги.

Специфика на пазара и конкурентна среда

Например, ако работите на пазар с висока конкуренция, ниска диференциация на продуктите и висока чувствителност на цената, може да изберете интензивна дистрибуция, за да увеличите вашата видимост и достъпност. Ако работите на пазар с ниска конкуренция, висока диференциация на продуктите и ниска чувствителност на цената, може да изберете изключителна дистрибуция, за да създадете уникално позициониране и лоялност.

-------
Ако темата ви харесва, споделете я с приятели. Ако са възникнали въпроси, задайте ги в коментарите по-долу. След седмица проверете за отговора.
----------------

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.


Последни публикации в Самоучител:

Абонати: