Translate

---------------------------------------------------------------------------------

Абонати:

11 декември 2023

Глаголица | dLambow

(Glagolitsata) -

Глаголицата - азбуката на светите братя Кирил и Методий


Глаголица

001.Аз
002.Буки
003.Веди
004.Глагол
005.Добро
006.Есть
007.Живете
008.Дзело
009.Земля
010.(йота)
011.(йота)
012.Иже
013.Герв
014.Како
015.Люди
016.Мислете
017.Наш
018.Он
019.Покой
020.Рци
021.Слово
022.Твердо
023.Ук
024.Ферт
025.Ха
026.От
027.Ци
028.Черв
029.Ша
030.Ща
031.Ер голям
032.ⰟⰊЕры
033.Ер малък
034.Ят (е-двойно)
035.Йот
036.Ю
037.Юс малък
038.Юс малък йотиран
039.Юс голям (носовка)
040.Юс голям йотиран
041.Фита
042.Ижица

 

Какво е Глаголицата?

 

Глаголица е всъщност разказ:

  • - Аз буки, веди глаголати!
  • - Добро ест живети дзело земля!
  • - Иже (йота) како люди мислите, наш он покой.
  • - Ръци слово твръдо!
  • - Ук, фрът, хер!
  • - От!
  • - Ща чръв!
  • - Ци ша!
  • - Еръ, ер, ери!
  • - Ет!
  • - Ен он!
  • - Йен йон!
  • - Юс!
  • - Ят!
Глаголица
Глаголица (Glagolitsata)

Преведена на съвременен български език,

тази уникална азбука - Глаголицата звучи така:

  • Помни буквите, учи да говориш !
  • Добре е да живееш здраво на земята !
  • Защото както хора мислите, наша е той опора.
  • Изричай словото твърдо !
  • Нагоре всеки да лети !
  • Върви !
  • Избягвай червея !
  • Покорявай висотите !
  • Ти мъж, ти юноша, вие хора !
  • Човече !
  • С ум и разум !
  • Във вярна посока и с ясно съзнание !
  • Напред !
  • Слава !
  • Аз зная буквите и животът със знанието е добър…
  • Ще мога да чета, да опозная живота, доброто и злото в него,
  • Да обичам, да прощавам, да съм човек...

А нима това не е смисълът на съществуването? Истински дар за човечеството е тази Глаголица... С промисъл свише...

Благодарни ли сме?

В превод от прабългарски азъ означава памет. Освен това на древния ни език алем означава първи, а ан означава бог или небе. В новата азбука Кирил и Методий поставят на челно място буквата А като символ на начало и самосъзнание. Всяка следваща буква е взета от началото на конкретна дума и четени последователно те образуват смислен текст.


Глаголицата - азбуката на светите братя Кирил и Методий

Глаголицата е първата славянска азбука, създадена от светите братя Кирил и Методий през IX век (през 862 г., а според други учени още през 855 година). Исторически факт е, че през 862 г. византийският император нарежда на гениалния филолог Константин и брат му Методий да създадат необходимата християнска литература на славянски език за мисията им в Моравия.

Константин-Кирил създава глаголицата за солунското славянско наречие, което принадлежи към източнобългарските рупски диалекти. Така че, по замисъл глаголицата е предназначена за превод на богослужебна литература на славянски езици и за разпространение на християнството сред западните славяни.

Оригинална графична система

Глаголицата е оригинална графична система, която предава точно звуковите особености на българската реч и е пригодена към фонетичните особености на старобългарския език.

С глаголицата са написани първите български оригинални произведения и надписи. Глаголицата е използвана и в други славянски страни, като Хърватско, Бохемия, Русия и др. Названието глаголица идва от думата глаголъ, означаваща „дума“.

Кой използва глаголицата днес?

Глаголицата днес е използвана предимно като символ на културното и историческо наследство на славяните. Тя е част от някои държавни и религиозни обреди, паметници, музеи и изкуство. Например, в Хърватско глаголицата е официално призната като културно благо и е включена в учебните програми.

В България глаголицата е изобразена на някои банкноти и монети, както и на паметника на светите братя Кирил и Методий в София. В Русия глаголицата е използвана за писане на някои православни молитви и песнопения.

Глаголицата е също така източник на вдъхновение за много художници, писатели и музиканти, които я използват за създаване на оригинални произведения.

Стихотворение на глаголица

Ето един пример за стихотворение, композирано от Bing по задание на dLambow, написано с глаголицата:

ⰁⰑⰃⰀⰄⰟⰄ ⰔⰅⰠⰀⰅⰏⰉⰐⰀⰅ
ⰒⰑⰃⰀⰄⰟⰄ ⰔⰅⰠⰀⰅⰏⰉⰐⰀⰅ
ⰂⰅⰃⰀⰄⰟⰄ ⰔⰅⰠⰀⰅⰏⰉⰐⰀⰅ
ⰃⰑⰃⰀⰄⰟⰄ ⰔⰅⰠⰀⰅⰏⰉⰐⰀⰅ

ⰔⰅⰠⰀⰅⰏⰉⰐⰀⰅ ⰂⰅⰃⰀⰄⰟⰄ
ⰔⰅⰠⰀⰅⰏⰉⰐⰀⰅ ⰒⰑⰃⰀⰄⰟⰄ
ⰔⰅⰠⰀⰅⰏⰉⰐⰀⰅ ⰁⰑⰃⰀⰄⰟⰄ
ⰔⰅⰠⰀⰅⰏⰉⰐⰀⰅ ⰃⰑⰃⰀⰄⰟⰄ

ⰃⰑⰃⰀⰄⰟⰄ ⰔⰅⰠⰀⰅⰏⰉⰐⰀⰅ
ⰂⰅⰃⰀⰄⰟⰄ ⰔⰅⰠⰀⰅⰏⰉⰐⰀⰅ
ⰒⰑⰃⰀⰄⰟⰄ ⰔⰅⰠⰀⰅⰏⰉⰐⰀⰅ
ⰁⰑⰃⰀⰄⰟⰄ ⰔⰅⰠⰀⰅⰏⰉⰐⰀⰅ

Фонетичната транскрипция на кирилица на стихотворението е:

Аз съм сън, който сънува
Ри съм сън, който сънува
Би съм сън, който сънува
Ги съм сън, който сънува

Който сънува би съм
Който сънува ри съм
Който сънува аз съм
Който сънува ги съм

Ги съм сън, който сънува
Би съм сън, който сънува
Ри съм сън, който сънува
Аз съм сън, който сънува

Литературният превод на съвременен български език на стихотворението е:

Аз съм сън, който сънува себе си
Река съм сън, който сънува себе си
Птица съм сън, който сънува себе си
Звезда съм сън, който сънува себе си

Който сънува птица съм
Който сънува река съм
Който сънува аз съм
Който сънува звезда съм

Звезда съм сън, който сънува себе си
Птица съм сън, който сънува себе си
Река съм сън, който сънува себе си
Аз съм сън, който сънува себе си

-------
Ако темата ви харесва, споделете я с приятели. Ако са възникнали въпроси, задайте ги в коментарите по-долу. След седмица проверете за отговора.
----------------

Няма коментари:

Популярни публикации

Последни публикации в Самоучител: