Translate

---------------------------------------------------------------------------------

08 август 2024

Златната Адел | dLambow

(Golden Adele) -

"Златната Адел Блох-Бауер": Една история за изкуство, изневяра и отмъщение...


Портретът на Адел Блох-Бауер: Мит и една легенда

Историята, която ще ви разкажа, е обвита в мистерия и романтика, тъй като много от детайлите не са потвърдени исторически, поради което е възможно да е плод на народната фантазия, а не толкова на исторически факти. Често истината се губи в мъглата на времето и преданията, а ние оставаме да гадаем за истинските мотиви и събития.

Портрет на Адел Блох-Бауер I, наричана още "Златната Адел"
Портрет на Адел Блох-Бауер I, наричана още "Златната Адел"
(Portrait of Adele Bloch-Bauer I / "The Lady in Gold" or "The Woman in Gold")

Поръчката за портрета е била направена от Фердинанд Блох-Бауер, богат виенски банкер, като подарък за съпругата си Адел и един от най-скъпите шедьоври в историята на изкуството. Съществува широко разпространена история, че по време на създаването на картината между Адел и Климт възниква интимна връзка.

Твърди се, че Фердинанд Блох-Бауер е бил наясно с тази връзка, но е решил да си отмъсти по оригинален начин. Вместо да се разведе със съпругата си и да предизвика публичен скандал, който би навредил на репутацията му и би застрашил семейното му богатство, той решава да използва изкуството като оръжие.

Митът за изневярата и отмъщението

Легендата разказва за страстна афера между Адел Блох-Бауер и художника Густав Климт, която служила за вдъхновение при създаването на прочутия портрет "Златната Адел" ("The Lady in Gold"). Според тази версия, съпругът на Адел Фердинанд Блох-Бауер (Ferdinand Bloch-Bauer), богат индустриалец, научава за изневярата и решава да се отмъсти по най-жесток начин - като поръчва на любовника Климт да създаде портрет, който да я осмее и да я направи за посмешище.

Идеята била, чрез изключителната си дарба, Климт да улови в портрета не само физическите черти на Адел, но и нейната душа, нейната вина и нейното падение. Така, според легендата, портретът се превръща в символ на отмъщението на Фердинанд Блох-Бауер.

Картината "Портрет на Адел Блох-Бауер I", създадена от австрийския художник Густав Климт между 1903 и 1907 г., е един от най-известните и ценни портрети в света. Тя често е наричана "Златната Адел" заради характерното използване на злато в композицията.

Истината зад легендата

Въпреки че историята звучи изключително драматично и романтично, няма конкретни исторически доказателства, които да я потвърждават. Няма писма, дневници или други документи, които да свидетелстват за предполагаемата афера между Адел и Климт. По-скоро, създаването на портрета може да се обясни с модните тенденции на времето и с желанието на богатите семейства да имат свои портрети, създадени от известни художници.

Фердинанд Блох-Бауер, богат виенски банкер и производител на захар, поръчва портрета на съпругата си от известния художник Густав Климт като символ на тяхното богатство и социален статус. Климт, известен със своите златни и чувствени картини, създава шедьовър, който днес е признат като един от най-добрите примери за Виенския сецесион.

Защо тази история е толкова популярна?

Вероятно защото тя съчетава в себе си всички елементи на една добра драма: любов, изневяра, отмъщение, богатство и изкуство. Това я прави привлекателна за широката публика и я превръща в една от най-известните и обсъждани картини в света.

Създаване на картината

Отначало Густав Климт бил възхитен; работата по портрета щяла да му даде възможност свободно да се среща с Адел и да й се възхищава дори по цял ден. Но след време разбра в какъв страшен капан го е хванал Фердинанд. Създаването на картина, която ще остане завинаги, се оказва не толкова лесно, още повече, че в договора са заложени задължителни условия: за украсата й да се използват поне 100 скици, златни плочи, картината трябва да свети.

Разбира се, ако на художника му омръзне да рисува, докато е затворен, той може да откаже да работи, но тогава ще трябва да плати глоба, която е десет пъти по-голяма от сумата на договора. Напълно възможно е модният тогава гений Густав Климт дори да не е прочел този договор, щом е научил за сумата му. Никой до тогава не бил поръчвал толкова скъпа картина от него.

Като поръчва портрет от него, Фердинанд се надява, че непостоянната природа на художника ще го накаже. И той ще бъде толкова уморен от Адел, че вече няма да може да я гледа без отвращение. Някъде бил чел, че древните индианци, ако искали да разделят влюбените, ги свързвали един с друг и ги държали заедно толкова дълго, докато не били пропити със същата силна омраза, каквато била любовта им доскоро.

Измаменият съпруг не каза нито дума нито на жена си, нито на Климт, че знае за връзката им. Но мъчението на ежедневното присъствие и създаването на „велика“ светеща картина наистина постепенно убиват любовта им. Адел често боледувала, пушела безкрайните си пурети и прекарвала цели дни в безделие. Господ не й дал добро здраве и тя имала мъртвородени деца. При това, този досаден Климт, който изисква от нея да позира дълго време. Адел била раздразнена от това. Връзката им постепенно изчезва.

Раждането на портрета

Най-накрая, през 1907 г., четири години по-късно, „Портретът на Адел Блох-Бауер I“ е готов. Първо той декорира хола в къщата на Блок, а след това се озовава в студиото на художника във Виена и в списанието „Германско изкуство и декорация“, а след това на международната изложба на изкуството в Манхайм. Фердинанд бил поласкан, че целият свят ще научи за него и жена му.

Картината се превърна в европейско чудо, наречена е „Златната Адел“ или „Австрийската Мона Лиза“. Австрийците се гордеели с шедьовъра и го смятали за национално богатство. Но след смъртта на Адел, Климт и Фердинанд, съдбата на картината остава в ръцете на наследниците на Блох-Бауер, които заминават за Америка. А известната картина, заедно с други картини на Густав Климт, които вече се считат за собственост на Австрийския музей на изкуствата, са прехвърлени на Мария Алтман, дъщерята на брата на Фердинанд.

Златната Адел: Съдба и местонахождение

След смъртта на Адел и Фердинанд Блох-Бауер, картината преминава през различни ръце, докато накрая е отнета от семейството по време на Втората световна война от нацистите през 1938 г.. След края на войната, картината се озовава в Австрия, където остава в продължение на десетилетия, окачена в Австрийската национална галерия.

През 2006 г., след продължителна съдебна битка, картината е върната на наследниците на Адел Блох-Бауер. През същата година, тя е продадена на американски колекционер за сумата от 135 милиона долара, което я прави една от най-скъпите картини в света. Изглежда, че цяла Австрия е излязла да изпрати картината, символ на Австрия от сто години. От Австрия до Лос Анджелис хората плачели. В момента, "Златната Адел" се помещава в Neue Galerie New York.

Заключение

Историята за изневярата на Адел Блох-Бауер и отмъщението на съпруга ѝ Фердинанд Блох-Бауер е една романтична легенда, която допринася за мистичния ореол около тази прочута картина. Няма категорични доказателства, които да потвърдят тази версия на събитията. Въпреки че истината за създаването на портрета може да е по-прозаична, това не намалява неговата художествена стойност и значението му за историята на изкуството.

"Портретът на Адел Блох-Бауер" е не само произведение на изкуството, но и символ на сложните отношения между изкуството, властта, парите и историята. Тя е свидетелство за човешката драма и за вечната борба между любовта, ревността и отмъщението.

-------
Вместо да проклинаш мрака, запали свещ!
Ако темата ви харесва, споделете я с приятели. Ако са възникнали въпроси, задайте ги в коментарите по-долу. След седмица проверете за отговор.
----------------

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.



Последни публикации в Самоучител:

Още позитивни, полезни и съдържателни публикации търсете в менюто, по-горе и се абонирате като "последователи" по-долу с бутона "следване".

Абонати: