Турски ударен оперативно-тактически дрон Байрактар TB2
Какво е Bayraktar TB2?
Bayraktar TB2 (на тур. Bayraktar TB2, букв. - „знаменосец“) е турски ударен военен оперативно-тактически дрон, предназначен за операции на средна височина, съоръжен с двигател с вътрешно горене и тласкащо витло. Може да бъде във въздуха от 12 до 24 часа.Максималният обхват на управление е до 150 км. Това позволява да се поддържа постоянно наблюдение във въздуха и след идентифициране на цели бързо напредване към предната линия за изстрелване на ракети (времето за реакция ще бъде много по-малко от това на авиацията, което позволява ефективно удряне на целите, които са достъпни само за кратко време).
Дрон Байрактар (Bayraktar TB2) |
Разработка и производство: частна фирма "Байкар Макина" (Baykar Makina)
През 1986 г. частната компания Baykar Makina, основана в Турция от семейство Байрактарови, се занимава с производство на авточасти. От 2000 г. Baykar Makina работи в областта на самолетостроенето, по-специално в разработването и производството на безпилотни летателни апарати (UAV - дронове).Селчук Байрактар (Selçuk Bayraktar)
Селчук Байрактар (Selçuk Bayraktar) |
Семейството на Селчук Байрактар
Съпруга:
- - Сюмейе Ердоган (Sümeyye Erdoğan)
Сюмейе Ердоган (Sümeyye Erdoğan) |
Братя:
- - Халук Байрактар (Haluk Bayraktar)
Халук Байрактар е роден на 4 октомври 1978 г., Истанбул, Турция. Той е турски инженер и главен изпълнителен директор на Baykar, член на борда на TUBITAK и основател и председател на борда на Turkey Technology Team Foundation и SAHA Istanbul.
Халук Байрактар (Haluk Bayraktar) |
- - Ахмет Байрактар (Ahmet Bayraktar)
Деца:
- - Кенън Айбюке Байрактар (Cannon Aybuke Bayraktar)
Родители:
- - Йоздемир Байрактар (Yozdemir Bayraktar),
- - Кенън Байрактар (Cannon Bayraktar)
Селчук се увличал от авиомоделирането
През 2007 г. Селчук Байрактар изоставя писането на дисертацията си, връща се в Турция, събира екип и през 2009 г. предлага нова версия на своя дрон - "Bayraktar TB1", от който са произведени само 2 екземпляра.
Първият сериен дрон на семейната компания Baykar Makina става Bayraktar TB2, чийто първи полет се състои през 2014 г. През юни и август 2014 г. Bayraktar TB2 чупи световния рекорд сред безпилотните летателни апарати в класа на тактическите дронове за средна височина за продължителност на полета: той бил в небето на височина 8 км в продължение на 24 часа и 34 минути.
Въоръжение и бойни възможности на Байрактар
Дронът може да носи 2 противотанкови ракети UMTAS с лазерно насочване с обсег на изстрелване 0,5-8 км или 4 прецизни управляеми бомби Bozok, Roketsan MAM-C, MAM-L, способни да поразяват неподвижни и движещи се обекти на разстояние до до 8 км.През 2014 г. Байрактарът е използван за първи път по време на операция срещу кюрдите в Източна Турция. През декември 2015 г. се правят тестови изстрелвания на подвесни ракети. Дронът можеше да носи 2 такива ПТРК с общо тегло 75 кг (при непълно зареждане с гориво). По-късно дронът се въоръжава с по-леки планиращи управляеми бомби.
Въпреки скромните си технически характеристики, Bayraktar се оказа сравнително трудна цел за откриване, тъй като има композитен корпус и двигател с относително ниска мощност (100 конски сили), а на крейсерска височина от 8 км се оказа като цяло неуязвим за противовъздушните ракети и оръдия. Сравнително остарели системи за противовъздушна отбрана успяват да го забележат едва когато се появява в радиуса на опасен подход.
Една лека подробност
Селчук Байрактар, технически директор на отбранителната компания Baykar, между другото се сродява с турския президент Реджеп Тайип Ердоган през 2016 г., като се жени за дъщерята на Ердоган и става зет на президента.Първи търговски реализации на Байрактарите
- През 2017 г. шест дрона и три контролни станции са продадени на Катар.
- През 2019 г. дванадесет дрона и три станции са продадени на Украйна.
- През 2019 г. дронът е използван в Либия с променлив успех - унищожени са 3 руски експортни версии на "Панцир-С1", но с цената на загуба на 20 Байрактара и поне една станция за управлението им.
Доставки и ползватели на Bayraktar TB2
- - Азербайджан - 12 Bayraktar TB2 (4 комплекса) доставени през 2020 г
- - Албания - сключен договор за доставка на 3 броя през декември 2022 г
- - Катар - 6 единици Bayraktar TB2, три мобилни контролни станции от 2020 г
- - Киргизстан - Байрактар е на въоръжение в граничната служба от 2022 г
- - Либия - в служба на паравоенните формирования на правителството на националното съгласие на Либия от 2020 г.
- - Мароко - поръчани са 13 Bayraktar TB2
- - Нигер - 6 единици Bayraktar TB2, към 2022 г
- - Пакистан - неизвестен брой Bayraktar TB2 към 2022 г
- - Полша - 6 броя към октомври 2022 г., обща поръчка 24 броя
- - Туркменистан - 6 единици Bayraktar TB2, три мобилни контролни станции към 2021 г
- - Турция
- - Турските сухопътни сили - 33 Bayraktar TB2 от 2020 г
- - Турски ВМС - 4 Bayraktar TB2 в турската военноморска авиация от 2020 г.
- - Турската жандармерия - 18 Bayraktar TB2 от 2021 г
- - Украйна: през 2022 г., повече от 35 единици са доставени от Турция (15 безплатно, 15 на половин цена)
- - Украинските ВВС - 6 Bayraktar TB2 от 2021 г
- - Военноморските сили на Украйна - 6 Bayraktar TB2 от 2021 г
- - Етиопия - няколко Bayraktar TB2 от 2022 г
Байрактар в Нагорни-Карабах
Най-добрият час на Байрактар-дрона е Втората война в Нагорни-Карабах през 2020 г. Според Азербайджан, Байрактарите са унищожили най-малко девет леки системи за противовъздушна отбрана "Оса" и "Стрела-10" съветско производство и голям брой бронирани превозни средства. Загубите на „байрактарите” не са известни със сигурност, носпоред Никол Пашинян те са повече от дванадесет дрона, макар че документирани доказателства се намират за значително по-малък брой.
Санкции и експортозамяна
През октомври 2020 г. канадската компания Bombardier, която притежава австрийската Rotax, налага ембарго върху двигателите за износ в Турция, като в същото време Канада забранява износа на оптоелектронни станции Wescam (с две камери, далекомер, лазер за насочване и въртящо се окачване) за Турция. Това не се отразява особено много на байрактарите, защото още през есента на 2021 г. дроновете започват да излизат с турски двигатели и камери.Байрактар TB2S - със сателитна връзка
Също през есента на 2020 г. е представен моделът TB2S, работещ чрез геостационарната комуникационна система Turksat. Това позволява на обновения дрон да лети на повече от 150 км, достигайки далечина на полета до 300 км от контролната станция, като в същото време става и по-устойчив на земни смущения.Морски Байрактар TB3
Морска версия на Байрактар - TB3 е със сгъваемо крило и се представя за първи път през 2021 г., като окончателните изпитанията са насрочени за 2023 г. С помощта на блокове и лебедки ще бъде възможно изстрелването му от значително по-малки кораби от традиционния самолетоносач, например от носача на хеликоптери Anatolia / VTOL, който е в процес на изграждане. Тъй като Турция е изключена от програмата за F-35, има спекулации, че TB3 ще носи няколко десетки Байрактари TB3.Провали ли се Байрактар в Украйна?
Байрактар се използва от украинската страна по време на руската инвазия в Украйна, превръщайки се в символ на съпротивата, заедно с ПТРК Javelin, но в същото време претърпява почти пълен крах против огромните възможности на една добре ешелонизирана противовъздушна охрана на мощна армия, като руската.Устрайство на дроновете Байрактар
Форма на Bayraktar TB2
Bayraktar TB2 е от самолетен тип, интегрален двулъчев самолет с ниско крило. Корпусът на дрона е изработен от композитни материали и е оборудван със система за автоматично излитане и кацане. При необходимост устройството може да работи в полуавтономен режим на полет, без управление от земята. Опашката е под формата на обърната буква V и служи както рул посока и височина.Първоначално Байрактар е оборудван с канадски двигател с вътрешно горене Rotax 912 с тласкащо витло с мощност 100 к.с. През октомври 2020 г., поради използването на дрона от азербайджанската армия срещу арменските сили в Нагорни Карабах (по време на Втората карабахска война), доставките на двигатели от канадската компания Bombardier Recreational Products за Турция са преустановени. Проблемът е решен с усвояването на собствено производство на двигатели.
Технически характеристики
- - Производител: Baykar
- - Представяне: 2009 г.
- - Първи полет: август 2014 г.
- - Дължина: 6,5 м
- - Височина: 2,2 м
- - Размах на крилете: 12 м
- - Товароносимост: 150 кг
- - Максимално тегло при излитане: 650 кг
- - Двигател с вътрешно горене: Rotax 912 с тласкащо витло 105 к.с.
- - Гориво: 300 литра бензин АИ-95
- - Товароподемност: до 150 (боеприпаси - до 95) кг полезен товар, включително 55 кг - стандартен модул на електронно-оптична система за наблюдение и лазерно целеуказване Wescam [en] CMX 15D на канадското производство.
- - Максимална скорост: 222 км/ч
- - Крейсерска скорост: 130 км/ч
- - Радиус на управление от наземната станция - 150 км (Неограничен със сателитен контрол)
- - Таван: 8200 м
- - Автономност: до 27 часа
- - 4 точки за твърдост за направлявани боеприпаси с обхват до 8 км (MAM-L - 14 км при използване на GPS / INS)
- = ATGM UMTAS - 37,5 кг
- = регулируема планираща бомба MAM-C (с високо-експлозивна раздробна или бронебойна запалителна бойна глава) - 6,5 kg
- = регулируема планираща бомба MAM-L (с осколочно-фугасна, бронебойна или термобарична бойна глава) - 22 кг
- = Регулируема плъзгаща се бомба Bozok с тегло 16 кг.
Единичната цена на дрон Байрактар ТВ2:
Стандартният полезен товар на Байрактар включва:
- - модулни електронно-оптични и инфрачервени камери,
- - лазерен далекомер и лазерен указател за управляеми боеприпаси или многофункционален радар AFAR.
- - модул за електронна война (опция) за неутрализиране на по-стари системи за противовъздушна отбрана,
Поради забраната на Канада за доставка на оптоелектронни модули CMX-15 D Wescam за Турция, Bayraktar TB2 се преоборудва с произведени в Турция оптоелектронни системи Aselsan CATS от ноември 2021 г.
Кабината за управление на Байрактар TB2 повдига хидравлично въртящата се насочена антена на височина 12 метра и е защитена от оръжия за масово поразяване по стандартите на НАТО. В кабината има три работни места.
----------------
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.