Translate

---------------------------------------------------------------------------------

Абонати:

05 май 2023

Украински дрон Лелека-100 | dLambow

(Ukrainian drone Leleka-100)

Украински разузнавателен дрон Лелека-100

Лелека-100 (Leleka-100), известен също като Щъркел (Stork), е украински дрон, предназначен за въздушно разузнаване. Производител на дрона е "DeViRo". Той е поръчан от въоръжените сили на Украйна през 2021 г. и е използван широко по време на руската инвазия в Украйна през 2022 г. Лелека-100 служи като основа за използване на боеприпасите RAM II.

Украински дрон Лелека-100
Украински дрон Лелека-100
(Ukrainian drone Leleka-100)

Какво е "Лелека -100"?

"Лелека -100" (Leleka-100) е безпилотна летателна система - БПЛС (Unmanned aerial system - UAV), която е напълно автоматизирана и подходяща за:
  • - общо военно използване,
  • - индустриални задачи,
  • - търговски доставки.
Основното предимство на тази система е усъвършенстваната инерционна навигация, която позволява работа в сурова и забранена (подтисната със заглушители) за GPS среда. Системата има тих и надежден електродвигател, който позволява работа на ниска надморска височина незабелязано.

Leleka-100 е създаден за решаване на задачи по:

  • - въздушно разузнаване,
  • - патрулиране,
  • - картографиране на терена (с възможност за предаване на оперативна информация),
  • - получаване на точни географски координати в реално време.

Дронът е част от хардуерно-програмен комплекс, пригоден за работа в трудни условия на радиоразпръскване, в режим на умишлено задаване на радиосмущения или блокиране на сателитни навигационни системи GPS/GLONASS.

Украински разузнавателен дрон "Лелека-100"
Украински разузнавателен дрон "Лелека-100"
(Ukrainian reconnaissance drone "Leleka-100")

Видеоизлъчване на Лелека-100

Видеоизлъчването от Лелека-100 е кодирано, което изключва възможността за прихващането му от стандартни видеоприемници. Освен това видеосигналът не съдържа нито телеметрия на полета, нито GPS. Върху дрона е възможно да се монтира отделна камера, която да се програмира да прави снимки през зададен интервал от време или по команда, която идва от системата на автопилота.

За да се елиминира възможността да бъде насочен от устройства за електронна борба на евентуален противник, предавателят на видеоканала е оборудван със система за дистанционно активиране и деактивиране. Лелека-100 може да излита и каца в режим на радиомълчание, като по време на целия полет операторът има възможност да включва или изключва видео излъчването от борда на „Щъркела“.

Летателният апарат Leleka-100 е устойчив на метеорологични условия и е подходящ за използване по всяко време на денонощието (използването на комплекса е възможно при гъста облачност и слаб дъжд, ако времето, прекарано във въздуха под дъжда е не повече от 20 минути.




Управление на дрона Лелека-100

Комплексът реализира концепцията за автоматизирано управление на самолета по време на целия полет, което значително улеснява работата на оператора и позволява съсредоточаване върху анализа на оперативната информация, получена от борда на разузнавателния дрон. Заедно с това, Лелека-100 има комбиниран режим на управление с частична намеса на оператора и възможност за насочване на машината в желаната посока.

След приключване на намесата на оператора, устройството се връща към изпълнение на предварително програмирания маршрут. Управлението на Лелека-100 се осъществява по криптиран цифров радиоканал, което позволява получаване на телеметрични данни през целия полет. Операторът може:

  • - да проследи местоположението на дрона върху сателитни карти,
  • - да коригира маршрута,
  • - да издаде команда за аварийно връщане до точката на излитане или, ако е необходимо,
  • - да програмира друго място за кацане.

Дори ако радиокомуникационният канал е потиснат (заглушен), Лелека-100 е в състояние да продължи автономния полет, да се върне и да кацне в предварително програмирана точка.

Наземна контролна станция

Системата за управление се състои от наземна контролна станция, антени и ръчно дистанционно управление. Наземната контролна станция е разположена в здрав защитен корпус. Управлението на БПЛС се осъществява чрез криптиран цифров радиоканал, който позволява получаване на телеметрични данни през целия период на полета. 

Операторът може да проследи местоположението на UAV на сателитните карти, да коригира маршрута, да работи с полезен товар и да дава други команди на UAV. В случай на заглушаване на сигнала БПЛА може да продължи автономния полет или да се върне и да извърши кацане в програмираната точка.

Модулен принцип на работа на Лелека-100

Целевият товар е изграден по модулна схема и е вариант на бързосменяеми устройства с единен унифициран интерфейс за свързване, който позволява инсталиране на необходимия модул според нуждите на оператора.

Целевите товарни модули за използване през светлата част на деня са жироскопично стабилизирани по две оси и се управляват дистанционно в посоките: дясно-ляво и горе-долу. Целевият товар за използване през нощта е оборудван с термовизионен сензор с възможност за дистанционно управление в посока нагоре-надолу.

Полезен товар

UAV "Leleka-100" може да носи широка гама от различни полезни товари, които могат бързо да бъдат заменяни благодарение на модулния дизайн на дрона. Двуосните карданни камери са жиростабилизирани и се управляват дистанционно в посоките на полета.
Видове полезни товари:

  • - Оборудване за заснемане с високопрецизна инфрачервена фотография, за изображения при дневна светлина;
  • - Оборудване с термокамера;
  • - Оборудване за снимки с висока разделителна способност.


Лекота при транспортиране

"Лелека-100" се доставят в леки и устойчиви на удар пластмасови кутии, които съдържат всички необходими компоненти на системата. Малките размери и ниското тегло позволяват лесното му транспортиране.

Лелека -100 Безпилотна летателна система
Лелека -100 Безпилотна летателна система
(Leleka -100 Unmanned aerial system)

Тактико-технически характеристики на украинския дрон Лелека-100

  1. Тегло при излитане: 5 ± 0,5 кг
  2. Материал: композит стъкло-въглеродни влакна
  3. Максимална височина на полета: 1500 m
  4. Температурен диапазон: -20C до +40C
  5. Устойчивост на вятър: до 20 m/s
  6. Крейсерска скорост: 60 — 70 км/ч
  7. Максимална скорост: 120 км/ч
  8. Гарантирана дължина на маршрута: 100 км
  9. Време във въздуха: 1,5...4 часа
  10. Изстрелване: ръчно или от катапулт
  11. Приземяване: Приземяване с парашут или по корем

----------------

Няма коментари:

Популярни публикации

Последни публикации в Самоучител: