Translate

---------------------------------------------------------------------------------

21 септември 2024

Лага́ри Хаса́н Че́леби | dLambow

(Lagâri Hasan Çelebi‎)  -

Лагари Хасан Челеби - Първият полет с ракета


Кой е Лагари Хасан Челеби?

Лага́ри Хаса́н Че́леби (осман. Lagâri Hasan Çelebi‎) е една от най-интригуващите фигури в историята на авиацията, османски авиатор от XVII век, който съгласно писменото свидетелство на пътешественика Евлија Челеби, е осъществил първия успешен пилотируем полек с ракета през 1633 година, като е пролетял разстоянието от 300 метра за 20 секунди. Това събитие го превръща в легендарен пионер в областта на въздухоплаването, чието име се свързва с невероятни постижения за времето си.

Лага́ри Хаса́н Че́леби
Лага́ри Хаса́н Че́леби (Lagâri Hasan Çelebi‎)

Легендарният полет

През 1633 година, на бреговете на Босфора, Хасан Челеби се издига в небето, закрепен за свое собствено изобретение – ракета, наподобяваща голяма клетка с конична форма. Задвижвана от мощта на барута, тя го изстрелва на височина от няколко десетки метра. Легендата разказва за полет от около 300 метра, продължил едва 20 секунди, но това е достатъчно, за да го впише в историята като един от първите хора, покорили небето с помощта на машина, създадена от човека.

Какво знаем за полета?


- Ракетата

Според описанията на Евлија Челеби, ракетата на Хасан Челеби е била конусовидна, с дължина около 7 локтя (1 египетски лакът = 52,4 cm) и е била задвижвана от 7 контейнера с 64,145 kg (50 okka) пушек (барут).

Тя била монтирана в оръдие на носа Сараибурну в подножието на султанския дворец Топкапъ. Твърди се, че изстрелването на ракетата е било насрочено така, че да съвпадне с рождения ден на Ismihan Kaya Sultan, дъщеря на султан Мурад IV.

- Полетът

Според свидетелските показания ракетата заедно с Лагари на борда е прелетяла 300 метра и е останала във въздуха 20 секунди. Лагари се приземил във водата благодарение на самоделните си крила, които действали като парашут, и доплувал до брега.

- Наградата

Султанът го възнаградил със злато и го записал в отряда на сипаите в османската армия. По-късно е заточен в земите на Северното Черноморие (днешна Украйна).

- Мястото

Полетът се е състоял край Босфора, близо до двореца Топкапъ в Истанбул.

- Игрален филм

Турският игрален филм от 1996 г. „Истанбул под моите крила“ разказва за живота на Лагари Хасан Челеби и неговия брат и другар Хезарфен и показва живота на османското общество в началото на XVII в. според записите на Евлия Челеби.

Значението на постижението

Полетът на Хасан Челеби е не само впечатляващо инженерно постижение за своето време, но и свидетелство за любопитството и смелостта на османските учени и изобретатели. Макар че подробностите за неговия полет са достигнали до нас само чрез един източник, той остава символ на човешкото желание да преодолее гравитацията и да се издигне над земята. Лагари имал и брат - Хезарфен Ахмет Челеби, също учен конструктор, който прелетял (източникът не е посочен) през Босфора на саморъчно направени крила.

Защо историята му е толкова интересна?


- Пионер на ракетостроенето

Хасан Челеби е един от първите известни ни хора, които са експериментирали с ракети като средство за полет. Неговите постижения предшестват с векове развитието на съвременната космонавтика.

- Технологични постижения

Конструкцията на ракетата и успешният полет свидетелстват за значителни технологични познания за времето си.

- Легенда, обгърната в мистерия

Макар и да има писмени свидетелства за полета му, много детайли остават неизвестни. Това създава пространство за спекулации и допълнителен интерес към неговата личност. Историята за Хасан Челеби е преминала през вековете и се е превърнала в легенда, която продължава да вълнува и вдъхновява.

- Вдъхновение за бъдещи поколения

Историята на Хасан Челеби е източник на вдъхновение за инженери, учени и всички онези, които мечтаят да покорят небето.

Въпроси и съмнения

Въпреки че историята за Лагари Хасан Челеби е широко разпространена, някои историци поставят под въпрос автентичността на събитието. Липсата на други независими свидетелства и сложността на изграждането на подобна ракета през XVII век създават въпроси и съмнения:

- Проверка чрез експерименти

Историята за полета на Лагари е проверена чрез експеримент в изданието на телевизионното предаване „Ловци на легенди“ от 11 ноември 2009 г. в епизода „Катастрофа и изгаряне“. Участниците в шоуто обаче не се придържат точно към записките на Евлия Челеби и в окончателния проект на ракетата не са използвани материали от епохата на Лагари. Екипът на „Crash and Burn“ обаче отдава това на липсата на информация в източника. В крайна сметка стига до заключението, че тази легенда е по-скоро измислена.

- Липса на други свидетелства

Единственият писмен източник е пътеписът на Евлија Челеби, което поражда въпроси за достоверността на разказа.

- Трудности при възпроизвеждане

До момента никой не е успял да възпроизведе точно ракетата на Хасан Челеби и да повтори полета му, което затруднява научната оценка на постижението.

- Преувеличаване с времето

С течение на времето разказите за полета на Хасан Челеби са били преувеличавани, което допълнително затруднява отделянето на фактите от фантастиката.

Заключение

Безспорно, Лагари Хасан Челеби е една от най-загадъчните и интересни фигури в историята на авиацията. Независимо дали историята за неговия полет е напълно точна или е преувеличена с течение на времето, тя остава като свидетелство за човешкото любопитство и стремеж към преодоляване на границите.

Лагари Хасан Челеби е повече от просто историческа фигура. Той е символ на човешката смелост и непрекъснатото търсене на нови знания. Неговата история ни напомня, че дори и преди векове хората са имали смелостта да мечтаят за полети в космоса и да предприемат първите стъпки в тази посока.

-------
Вместо да проклинаш мрака, запали свещ!
Ако темата ви харесва, споделете я с приятели. Ако са възникнали въпроси, задайте ги в коментарите по-долу. След седмица проверете за отговор.
----------------

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.


Последни публикации в Самоучител:

Абонати: