От един хляб с лешници до 35 милиарда долара – тайната на фамилия Фереро, която превърна недостига в сладко богатство!
През 1946 г. в малкото италианско градче Алба една майка на име Пиетра реже странен твърд блок на филийки и ги дава на децата си за училище. „Това е нашият шоколад“ – казва тя и се усмихва. Децата не знаят, че точно този блок, роден от военния недостиг на какао, един ден ще се казва Nutella и ще превземе света.
Съдържание на темата
- Началото на империята – когато какаото беше по-скъпо от злато
- Пиетро Фереро – човекът, който замени какаото с лешници
- Раждането на Nutella – от Giandujot до бурканчето, което познава всяко дете
- Микеле Фереро – гениалният син, който превърна крема в златна мина
- Kinder Surprise и шоколадът, който носи играчка
- Ferrero Rocher – когато луксът се увива в златно фолио
- Джовани Фереро – третото поколение и империята за 35 милиарда
- Семейни ценности без борса и акционери
- Интересни факти, които ще ви накарат да се усмихнете
| Шоколадовата империя (Chocolate Empire) |
Началото на империята – когато какаото беше по-скъпо от злато
След Втората световна война Италия е в руини. Какаото се внася отвъд океана и струва цяло състояние. Обикновените семейства могат да си позволят шоколад веднъж годишно – за Коледа или рожден ден. Точно тогава, в Пиемонт – област, прочута с лешниците си, един сладкар на име Пиетро Фереро решава да направи нещо нечувано.
Пиетро Фереро – човекът, който замени какаото с лешници
Пиетро не е богат. Работи в малка пекарна в Алба. Вместо да се откаже от мечтата си да прави шоколад, той започва да смесва малкото налично какао с изобилието от местни лешници. През 1946 г. създава Giandujot – твърд блок шоколадово-лешников крем, който се продава на килограм и се реже с нож като сирене.
Хората го наричат „шоколад за бедните“ – евтин, вкусен и засищащ. Скоро пред пекарната се вие опашка.
Раждането на Nutella – от Giandujot до бурканчето, което познава всяко дете
През горещото лято на 1951 г. блоковете Giandujot започват да се топят по пътищата. Вместо да се ядоса, Пиетро вижда възможност. Синът му Микеле (тогава още млад) предлага да направят по-мека версия, която да се маже върху хляб.
Така се ражда Supercrema – първият крем за мазане. През 1964 г. Микеле го преименува на Nutella (от английското „nut“ – ядка и италианското окончание „-ella“, което звучи нежно и женствено).
Рецептата остава непроменена повече от 60 години и до ден днешен се пази в сейф.
Микеле Фереро – гениалният син, който превърна крема в златна мина
Микеле Фереро е смятан за един от най-великите маркетингови умове на XX век. Той разбира нещо просто, но революционно: хората не купуват просто шоколад – купуват емоция.
Ключовите му ходове:
- Превръща Nutella в „закуска на шампионите“ – рекламите показват спортисти и усмихнати деца.
- Създава Kinder шоколад специално за деца (1968 г.) – с повече мляко и по-малко какао.
- Измисля Kinder Surprise (1974 г.) – яйце с играчка вътре. Италианското правителство първо го забранява („храна с нехранителна вложка“), но Микеле печели делото.
Kinder Surprise и шоколадът, който носи играчка
До днес са продадени над 30 милиарда Kinder яйца. Всяка година се създават над 100 нови играчки. Колекционерите по целия свят търсят редките серии – някои играчки достигат цени от хиляди евро.
Ferrero Rocher – когато луксът се увива в златно фолио
През 1982 г. Микеле пуска бонбоните Ferrero Rocher. Идеята е проста – „да подариш нещо, което изглежда по-скъпо, отколкото е“. Всеки бонбон е ръчно увит в златно фолио и поставен в хартиена кошничка. Рекламата с посланика, който поднася табла с бонбони, се превръща в култова.
Dnes Ferrero Rocher е символ на празник в над 140 държави. #FerreroRocher
Джовани Фереро – третото поколение и империята за 35 милиарда
След смъртта на Микеле през 2015 г. компанията поема синът му Джовани. Той прави нещо немислимо за семейния бизнес – започва големи придобивания:
- 2018 г. – купува сладкарското подразделение на Nestlé в САЩ за 2,8 милиарда долара
- 2019 г. – придобива бисквитите на Kellogg’s и марките Famous Amos и Keebler
Днес Ferrero е третата най-голяма шоколадова компания в света с годишен оборот над 14 милиарда евро и пазарна оценка около 35–40 милиарда долара.
Семейни ценности без борса и акционери
Ferrero е една от най-големите компании в света, която никога не е излизала на борсата. Собственост е изцяло на семейството. Няма външни акционери, няма тримесечни отчети, няма натиск за по-голям дивидент.
„Ние не работим за парите – парите работят за нас, за да правим по-добри продукти“ – казва Джовани Фереро.
Компанията е известна и със социалната си отговорност – над 80% от лешниците идват директно от фермери в Италия и Турция, а от 2023 г. цялото какао е с сертификат за устойчивост.
Интересни факти, които ще ви накарат да се усмихнете
- Ако съберете всички бурканчета Nutella, продадени за една година, ще обиколите Земята 1,8 пъти.
- В Германия Nutella е толкова обичана, че има случаи на кражби на цели палети от складове.
- На 5 февруари се празнува Световен ден на Nutella – неофициален, но с милиони участници.
- Всяка секунда в света се отварят средно 3 буркана Nutella.
- Първите Kinder яйца в България се появяват през 1991 г. и веднага стават хит – децата ги крият под възглавницата, за да не ги изядат родителите им.
- Ferrero Rocher е любимото шоколадче на кралица Елизабет II – винаги е имало в Бъкингамския дворец.
Заключение
Историята на Фереро е доказателство, че истинското богатство се ражда не от липсата на ресурси, а от изобретателността, упоритостта и любовта към това, което правиш. Три поколения превърнаха един блок „шоколад за бедни“ в империя, която днес носи радост на милиарди хора. И може би точно в това е тайната – когато правиш нещо с душа, светът рано или късно ще го обикне. #Nutella
А сега е ваш ред – кое е любимото ви Ferrero лакомство и имате ли история, свързана с него? Споделете в коментарите отдолу, ще се радвам да я прочета!
-------
dLambow - "samou4itel1"
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.