Забравената авиационна сила: Как преди 80 години България произвеждаше и изнасяше самолети
Представете си 1944 година. Над летище Божурище се издига чисто нов български лек бомбардировач ДАР-10А „Бекас“. Скорост над 400 км/ч, пет картечници, 500 кг бомби. Същата година Югославия поръчва десетки такива машини от… България. Да, точно така – по това време ние не само летяхме със собствени самолети, но и ги продавахме на съседите си. Днес повечето българи дори не подозират, че страната ни някога е била на седмо място в света по производство на самолети.
Съдържание на темата
- Златният период на българското самолетостроене
- Трите български самолетни завода
- Геният Цветан Лазаров – бащата на българските самолети
- Най-известните български самолети
- ЛАЗ-7М – малкият, но страшен
- ДАР-10А „Бекас“ – гордостта на българската авиация
- Краят на една мечта – защо спряхме да правим самолети
- Интересни факти
Златният период на българското самолетостроене
От края на 30-те до средата на 50-те години на ХХ век България преживява истински авиационен възход. В страната работят три специализирани завода, произвеждат се над 1100 самолета по български конструкции, изнасят се машини за Югославия и Полша. По брой произведени самолети на глава от населението България се нарежда на впечатляващото седмо място в света – преди държави като Япония и Швеция.
Това не са лицензни копия. Това са оригинални български конструкции, дело предимно на един човек – проф. Цветан Лазаров #БългарскиСамолети.
Трите български самолетни завода
- Държавна аеропланна работилница (ДАР) – Божурище, основана 1926 г.
- Държавна самолетна фабрика – Ловеч, построена 1941 г.
- Капрони Българико – Казанлък, италианско-българско дружество
Тези три предприятия покриват целия цикъл – от проектиране до серийно производство.
Геният Цветан Лазаров – бащата на българските самолети
Роден през 1896 г. в Плевен, още на 16 години Цветан Лазаров работи като механик на летище Мустафа Паша (днес Свиленград) – смятано от някои за първото военно летище в света. След това учи в Германия, връща се и от 1926 г. започва работа в ДАР Божурище.
Сам учи немски, френски и руски, за да чете специализирана литература. През целия си живот създава над 25 оригинални конструкции – от учебни до бойни самолети.
Най-известните български самолети
Сред най-успешните модели са:
- ДАР-1 и ДАР-3 – първите български пътнически самолети
- ДАР-9 „Синигер“ – лек многоцелеви самолет, произвеждан и след войната
- ЛАЗ-7 и ЛАЗ-8 – учебно-тренировъчни
- ДАР-10А „Бекас“ – лек бомбардировач с отлични характеристики
ЛАЗ-7М – малкият, но страшен
Едноместен учебно-бойни самолет, произвеждан в Ловеч.
- Двигател: М-11ФР, 160 к.с., 5-цилиндров звездообразен
- Размах на крилата: 10,60 м
- Максимална скорост: 212 км/ч
- Таван: 3500 м
- Далечина: 700 км
- Въоръжение: 2×7,92 мм картечници + до 120 кг бомби
Над 160 броя са произведени само от този модел.
ДАР-10А „Бекас“ – гордостта на българската авиация
Двуместен лек бомбардировач и разузнавач, един от най-модерните в класа си в Европа през 1941–1945 г.
- Двигател: Alfa Romeo 128 R.C.21, 950 к.с.
- Максимална скорост: 410 км/ч
- Далечина: 1170 км
- Таван: 7250 м
- Въоръжение: 5 картечници (2×7,92 мм крилни, 2×7,7 мм опашни, 1×20 мм носова)
- Бомбов товар: до 500 кг
Югославия поръчва десетки „Бекас“-и след войната. Днес единствените запазени екземпляри са в чужбина.
Краят на една мечта – защо спряхме да правим самолети
След 1944 г. започва съветски натиск за спиране на българското самолетостроене. Постепенно производството се ограничава, а през 1954 г. е напълно прекратено. Заводът в Ловеч започва да произвежда… мотопеди „Балкан“.
Най-трагичното е от 1960 г. – специална комисия нарежда унищожаване на цялата техническа документация и прототипи на 25-те български конструкции. Днес у нас няма нито един запазен ДАР-10. Последният истински български самолет може да се види единствено в музея в Загреб.
Интересни факти
- Летище Мустафа Паша (1912 г.) се смята от някои специалисти за първото военно летище в света.
- През 1948–1949 г. Югославия купува български ДАР-9, въпреки че Тито и Сталин са в конфликт.
- Един ДАР-10А „Бекас“ е летял с двигател Фиат А.74 и е достигал 454 км/ч – световен рекорд за класа си тогава.
- В Ловеч са произведени над 500 самолета за по-малко от 15 години.
- Цветан Лазаров е автор и на първия български хеликоптерен проект (неосъществен).
- До 1954 г. България има повече произведени собствени самолети от Турция, Гърция и Румъния взети заедно.
Заключение
За краткия период от около 20 години България успява да създаде напълно самостоятелна авиационна индустрия с европейско ниво – нещо, с което днес могат да се похвалят едва десетина държави в света. Тази история е доказателство, че когато има воля, талант и свобода, малка нация може да постигне големи неща. Днес, когато отново се говори за възраждане на българската отбранителна индустрия, може би е време да си спомним какво сме можели – и какво все още можем.
Ако знаете още интересни истории за българските самолети или имате снимки от онова време – споделете ги в коментарите! Може би точно вашата история ще помогне да се събере повече информация за тази забравена гордост на България #БългарскаАвиация.
-------
dLambow - "samou4itel1"
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.