Translate

---------------------------------------------------------------------------------

19 ноември 2025

Български самолети | dLambow

(Bulgarian Aircraft)

Забравената авиационна сила: Как преди 80 години България произвеждаше и изнасяше самолети

Представете си 1944 година. Над летище Божурище се издига чисто нов български лек бомбардировач ДАР-10А „Бекас“. Скорост над 400 км/ч, пет картечници, 500 кг бомби. Същата година Югославия поръчва десетки такива машини от… България. Да, точно така – по това време ние не само летяхме със собствени самолети, но и ги продавахме на съседите си. Днес повечето българи дори не подозират, че страната ни някога е била на седмо място в света по производство на самолети.

Съдържание на темата

Български самолети (Bulgarian Aircraft)

Златният период на българското самолетостроене

От края на 30-те до средата на 50-те години на ХХ век България преживява истински авиационен възход. В страната работят три специализирани завода, произвеждат се над 1100 самолета по български конструкции, изнасят се машини за Югославия и Полша. По брой произведени самолети на глава от населението България се нарежда на впечатляващото седмо място в света – преди държави като Япония и Швеция.

Това не са лицензни копия. Това са оригинални български конструкции, дело предимно на един човек – проф. Цветан Лазаров #БългарскиСамолети.

Трите български самолетни завода

  • Държавна аеропланна работилница (ДАР) – Божурище, основана 1926 г.
  • Държавна самолетна фабрика – Ловеч, построена 1941 г.
  • Капрони Българико – Казанлък, италианско-българско дружество

Тези три предприятия покриват целия цикъл – от проектиране до серийно производство.

Геният Цветан Лазаров – бащата на българските самолети

Роден през 1896 г. в Плевен, още на 16 години Цветан Лазаров работи като механик на летище Мустафа Паша (днес Свиленград) – смятано от някои за първото военно летище в света. След това учи в Германия, връща се и от 1926 г. започва работа в ДАР Божурище.

Сам учи немски, френски и руски, за да чете специализирана литература. През целия си живот създава над 25 оригинални конструкции – от учебни до бойни самолети.

Най-известните български самолети

Сред най-успешните модели са:

  • ДАР-1 и ДАР-3 – първите български пътнически самолети
  • ДАР-9 „Синигер“ – лек многоцелеви самолет, произвеждан и след войната
  • ЛАЗ-7 и ЛАЗ-8 – учебно-тренировъчни
  • ДАР-10А „Бекас“ – лек бомбардировач с отлични характеристики

ЛАЗ-7М – малкият, но страшен

Едноместен учебно-бойни самолет, произвеждан в Ловеч.

  • Двигател: М-11ФР, 160 к.с., 5-цилиндров звездообразен
  • Размах на крилата: 10,60 м
  • Максимална скорост: 212 км/ч
  • Таван: 3500 м
  • Далечина: 700 км
  • Въоръжение: 2×7,92 мм картечници + до 120 кг бомби

Над 160 броя са произведени само от този модел.

ДАР-10А „Бекас“ – гордостта на българската авиация

Двуместен лек бомбардировач и разузнавач, един от най-модерните в класа си в Европа през 1941–1945 г.

  • Двигател: Alfa Romeo 128 R.C.21, 950 к.с.
  • Максимална скорост: 410 км/ч
  • Далечина: 1170 км
  • Таван: 7250 м
  • Въоръжение: 5 картечници (2×7,92 мм крилни, 2×7,7 мм опашни, 1×20 мм носова)
  • Бомбов товар: до 500 кг

Югославия поръчва десетки „Бекас“-и след войната. Днес единствените запазени екземпляри са в чужбина.

Краят на една мечта – защо спряхме да правим самолети

След 1944 г. започва съветски натиск за спиране на българското самолетостроене. Постепенно производството се ограничава, а през 1954 г. е напълно прекратено. Заводът в Ловеч започва да произвежда… мотопеди „Балкан“.

Най-трагичното е от 1960 г. – специална комисия нарежда унищожаване на цялата техническа документация и прототипи на 25-те български конструкции. Днес у нас няма нито един запазен ДАР-10. Последният истински български самолет може да се види единствено в музея в Загреб.

Интересни факти

  • Летище Мустафа Паша (1912 г.) се смята от някои специалисти за първото военно летище в света.
  • През 1948–1949 г. Югославия купува български ДАР-9, въпреки че Тито и Сталин са в конфликт.
  • Един ДАР-10А „Бекас“ е летял с двигател Фиат А.74 и е достигал 454 км/ч – световен рекорд за класа си тогава.
  • В Ловеч са произведени над 500 самолета за по-малко от 15 години.
  • Цветан Лазаров е автор и на първия български хеликоптерен проект (неосъществен).
  • До 1954 г. България има повече произведени собствени самолети от Турция, Гърция и Румъния взети заедно.

Заключение

За краткия период от около 20 години България успява да създаде напълно самостоятелна авиационна индустрия с европейско ниво – нещо, с което днес могат да се похвалят едва десетина държави в света. Тази история е доказателство, че когато има воля, талант и свобода, малка нация може да постигне големи неща. Днес, когато отново се говори за възраждане на българската отбранителна индустрия, може би е време да си спомним какво сме можели – и какво все още можем.

Ако знаете още интересни истории за българските самолети или имате снимки от онова време – споделете ги в коментарите! Може би точно вашата история ще помогне да се събере повече информация за тази забравена гордост на България #БългарскаАвиация.

-------

  dLambow - "samou4itel1"

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.



Последни публикации в Самоучител:

Още позитивни, полезни и съдържателни публикации търсете в менюто, по-горе и се абонирате като "последователи" по-долу с бутона "следване".

Абонати: