22 най-добри цитата от великия Фьодор Достоевски
Фридрих Ницше казва за Достоевски
в „Залезът на боговете“, че „той е единственият психолог, от когото нещо съм научил, той е една от щастливите случайности в живота ми – по-щастлива дори от Стендал“. Така Достоевски е единственият автор-психолог, станал отчасти негов учител.
---
Friedrich Nietzsche says of Dostoevsky in The Sunset of the Gods that "he is the only psychologist from whom I have learned something, he is one of the happiest coincidences in my life - happier even than Stendhal." Thus Dostoevsky is the only author-psychologist who became partly his teacher.
Достоевски |
Цитата от Фьодор Достоевски:
---
1. Трябва да живееш за тези, които имат нужда от теб... Да бъдеш приятел само с тези, които са уверени... Да общуваш с тези, които са приятни... И да бъдеш благодарен на тези, които те ценят.
2. И никой да не знае какво се случва между съпруг и съпруга, ако се обичат. И каквато и кавга да имат, милата им майчица, и не трябва да се обаждат на съдията и да разказват едното за другото. Те сами са си съдии. Любовта е тайната на Бога и от всички очи на непознати трябва да бъде затворена, независимо какво се случва.
3. Не запушвайте паметта си с оплаквания, иначе просто може да няма място за красиви моменти.
4. Човек намира време за всичко, което наистина иска.
5. Удивително какво може да направи един слънчев лъч на душата на човек.
6. Душата се лекува до децата.
7. Никога не наранявай човек, когато този човек е готов за теб на всичко.
8. С времето ти омръзва да протягаш ръка към хора, които не правят крачка към теб.
9. В живота всичко е временно. Ако всичко върви добре, насладете му се, няма да трае вечно. Е, ако всичко е въшливо, не го хвърляйте, не е и завинаги.
10. И един ден в живота ти ще има ново име, което ще превърне предишното в прах.
11. Трябва да обичаш живота повече от смисъла на живота.
12. бр в какво: Ако ти е студено нараняваш хората. Ако сте чувствителни, хората ви нараняват.
13. Има три неща, от които повечето хора се страхуват: вярвайте, казвайте истината и бъдете себе си.
14. Човек е умен, но да действа разумно - един ум не стига.
15. Малко е нужно, за да унищожиш човек: просто трябва да го убедиш, че бизнесът, който прави, не се нуждае от никого.
16. Никой няма да направи първата крачка, защото всеки си мисли, че не е взаимно.
17. Във всичко има черта, която е опасна за пресичане; поне веднъж пресечена, е невъзможно да се обърнеш назад.
18. Животът се задушава без цел.
19. Тези, които искат да правят добро, могат да направят много добро дори и със свързани ръце.
20. Ако се насочите към целта и станете пътна спирка, за да хвърляте камъни по всяко куче, което ви лае, никога няма да постигнете целта.
21. Всеки от нас е верен. За някого. Или някой друг.
22. Големите не знаят, че детето дори в най-трудния случай може да даде изключително важен съвет.
Йосиф Бродски за Достоевски
От разхвърляната руска граматика Достоевски е извлякъл максимума. Във фразите му се дочува трескав, истеричен, неповторимо индивидуален ритъм, а по съдържанието и стилистиката си речта му е една потискаща психиката сплав между белетристика, разговорен език и бюрократизми. Разбира се, той винаги е бързал. Подобно на собствените си герои, той е работел, за да свързва двата края, през цялото време пред очите му са се носели кредитори и издателски срокове.
При това ми се ще да отбележа, че за човек, преследван от срокове, той необичайно често се е отклонявал от темата: може дори да се твърди, че отстъпленията му често са продиктувани от самия език, а не от изискванията на сюжета. Казано по-просто: четейки Достоевски, човек разбира, че източникът на потока на съзнанието е не в самото съзнание, а в словото, което трансформира съзнанието и променя руслото му.
Не, той не е бил жертва на езика. Но проявяваният от него пристрастен интерес към човешката душа излиза далеч извън пределите на руското православие, с което той се е отъждествявал: синтаксисът определя степента на това пристрастие в далеч по-голяма степен от вярата. Всяко творчество започва като индивидуален стремеж към самоусъвършенстване и – в идеалния случай – към святост.
Рано или късно – и по-скоро рано, отколкото късно – пишещият открива, че перото му достига далеч по-големи резултати от душата. Това откритие често влече след себе си мъчително душевно раздвоение, и именно на него се дължи отговорността за демоническата репутация, с която литературата се ползва в някои широки кръгове. Всъщност, в някакъв смисъл нещата са точно такива, защото загубите на серфимите почти винаги са находка за смъртните.
При това всяка крайност, сама по себе си, винаги е скучна, и при добрия писател винаги се дочува диалога на небесните сфери с бездната. Но дори и ако това раздвоение не води до физическата гибел на автора или ръкописа (пример за което е вторият том на гоголевите „Мъртви души“), то именно от нея се поражда писателя, виждащ задачата си в съкращаването на разстоянието между перото и душата.
В това е целият Достоевски; с уточнението, обаче, че перото постоянно е избутвало душата отвъд границите на проповядваното от него православие. Защото да бъдеш писател с неизбежност означава да бъдеш протестант или, най-малкото, да използваш протестантската концепция за човека. И в руското православие, и в римското католичество, човекът е съден от Всевишния или от Неговата Църква.
В протестантството човек сам извършва над себе си някакво подобие на Страшния Съд, и в хода на този съд той е далеч по-безпощаден към себе си от Господа или дори от църквата – дори и само затова, че (по свое собствено убеждение) той познава себе си по-добре, отколкото го правят Бога и църквата. И още затова, че той не желае (по-точно – не може) да прости.
Но доколкото нито един автор не пише изключително от гледна точка на приходите си, литературните герои и постъпките им заслужават един безпристрастен и справедлив съд. Колкото по-изчерпателно е разследването, толкова по-убедително е произведението – а нали писателят се стреми преди всичко друго именно към правдивост. В литературата светостта сама по себе си не се цени особено високо: ето защо старецът у Достоевски смърди.
Разбира се, Достоевски е неуморим защитник на Доброто, тоест Християнството. Но ако се замислим, не е имало и по-изтънчен адвокат на Злото. От класицизма той се е научил на един изключително важен принцип: преди да се изложат собствените доводи, колкото и силно човек да чувства правотата и дори праведността си, първо трябва да се изредят аргументите на отсрещната страна.
Работата дори не е в това, че в процеса на изреждането на опровергаваните доводи човек може да склони на противоположната страна: просто едно такова изброяване, само по себе си, е силно увлекателен процес. В края на краищата може да се остане и при собствените убеждения; но, след като си осветил всички доводи в полза на Злото, то вече произнасяш постулатите на истинската Вяра по-скоро с носталгия, отколкото с жар. Което, впрочем, също повишава степента на достоверността.
Но не само заради едната достоверност, с почти калвинистка упоритост, героите на Достоевски разголват душата си пред читателя. Има още нещо, което принуждава Достоевски да обръща живота им наопаки и да разглежда всички гънки и бръчици на душевната им голота. И това не е стремежът към Истината.
Защото резултатите от неговата инквизиция изкарват на бял свят нещо по-голямо, нещо превъзхождащо самата Истина: те разголват първичната тъкан на живота, и тази тъкан не е приятна за гледане. А към това го тласка една сила, чието име е – всеядна ненаситност на езика, комуто в един прекрасен ден всичко става малко – Бог, човек, действителност, вина, смърт, безкрайност и Спасение. И тогава той се нахвърля върху самия себе си.
----------------
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.