Антонио Корадини (Antonio Corradini)
Антонио Корадини „Целомъдрие“, Неапол, параклис Сан Северо.
Мраморен воал обгръща скулптурите на майстори, творили в различни исторически периоди.
Мраморен воал
Ефектът на мраморния воал се основава на техниката trompe l'oeil (създава ефект на оптична илюзия). Тази техника е била известна още от времето на Древна Гърция. Легендата разказва, че древногръцкият художник Зевксис се е научил да прави рисунки-примамки: птици са седели на гроздови зърна, изрисувани по стените и върху платното, бъркайки ги с истински гроздове. Но не са запазени спомени за скулптурните илюзии на древността, така че първият скулптор, постигнал ефекта на мраморен воал, се нарича Антонио Коррадини (1688-1752).
![]() |
Антонио Корадини (Antonio Corradini) |
Най-известната му творба е надгробен камък на жена, починала веднага след раждането на сина си. Скулптурата е поръчана от Раймондо де Сангро, принц на Сан Северо, като по този начин решава да отдаде почит на собствената си майка. Името на скулптурата е „Целомудрие“. Жена стои на пиедестал и гледа настрани, а струяща се полупрозрачна тъкан обгръща главата и тялото ѝ. Скулптурата „Целомудрие“ сега се намира в Неапол, в параклиса Сан Северо.
В същия параклис има друга също толкова невероятна скулптура - „Избавление от омагьосване“, която скулпторът Франческо Кироло завършва през 1757 г. Това е паметник на бащата на принц Раймондо – Антонио де Сангро. След смъртта на младата си съпруга Антонио де Сангро води хаотичен и дори буен живот, оставяйки сина си Раймондо да бъде отгледан от дядо си. Осъзнавайки безсмислието на такава загуба на живот, Антонио се покаял и впоследствие приел свещеничеството. Алегорично тази трансформация е представена под формата на човек, който разкъсва мрежата, която го оковава - символ на греха.
Ангел, който помага на човек, носи огън на челото му - символ на вярата и в същото време просветен човешки ум. Ангел тъпче земното кълбо, което тук представлява измамни човешки страсти и похоти. Разочарованието е най-известната творба на Франческо Кироло. Паметникът е ценен с най-финия мрамор и пемза, от които е направена мрежата. Кироло беше единственият неаполитански майстор, който се съгласи на такава деликатна работа; останалите отказаха, вярвайки, че с едно докосване на резачката мрежата ще се разпадне на парчета; нито един резбар, който работи с този материал, не вярваше във възможността да създаде такава крехка структура.
Авторството на Коррадини принадлежи на още няколко бюста, направени по същата техника „мраморен воал“, а след като създава друго произведение на изкуството с подобен ефект, скулпторът е застигнат от смъртта. Майсторът току-що беше започнал да изпълнява поръчката на Раймондо де Сангро, но успя да създаде само глинен модел на скулптурата, сега известна като „Христос под плащеницата“. Късметът се усмихна по такъв уникален начин на друг неаполитански скулптор Джузепе Самартино, който завърши тази работа, благодарение на която прослави името си.
Друг ненадминат майстор на мраморния воал е Рафаел Монти (1819-1881).
Италианец по произход, Рафаел живее и работи в Англия. Именно той описва технологията trompe l'oeil за скулптури. Както се оказа, за работата майсторът избра рядък мрамор с двуслойна структура. Горният слой беше по-прозрачен, долният слой беше по-плътен. Ефектът на воала беше постигнат чрез най-фина обработка, в резултат на което се получи същият „прозрачен“ воал от горния слой мрамор - остана толкова тънък слой материал, а от по-плътния долен слой - човешкото тяло и предмети .
Трудно е да си представим сложността на тази техника, когато всичко се прави ръчно. Рядкостта на материала и сложността на производството могат да обяснят малкия брой скулптури с мраморен воал.
---
dLambow - "samou4itel1" ... - Ако знаете повече - добавете го в коментарите, а за още позитивни, полезни и съдържателни публикации следете всеки ден сайта и ФБ-страницата ни.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.