Мостът Йоресунд – инженерното чудо, което се превръща в тунел между Дания и Швеция
На 14 август 1999 г., принц Фредерик от Дания и принцеса Виктория от Швеция се срещат по средата на новопостроения мост Йоресунд, за да отпразнуват завършването му. Събитието е не просто церемония – то символизира свързването на две нации чрез едно от най-амбициозните инженерни постижения в Европа. А любопитното? Преди официалното откриване, над 79 000 души участват в полумаратон по трасето на моста и тунела – състезание, наречено „Бролоппет“.
Съдържание на темата
- Какво е мостът Йоресунд
- Конструкция и дизайн
- Тунелната част
- Значение и въздействие
- Практическа информация
- Интересни факти
Мостът Йоресунд (Oresund Bridge) |
Какво е мостът Йоресунд
Мостът Йоресунд (на датски Øresundsbroen, на шведски Öresundsbron) е комбиниран автомобилно-железопътен мост, който свързва столицата на Дания – Копенхаген, с шведския град Малмьо. Това е най-дългият подобен мост в Европа – с обща дължина от 16 км, включваща мостова и тунелна част. Той преминава над протока Йоресунд – един от трите пролива, свързващи Балтийско море със Северно море.
Конструкция и дизайн
Мостовата част
Мостът започва от шведския бряг и се простира около 8 км до изкуствения остров Пеберхолм. Изграден е като вантов мост със стоманена конструкция, ширина 23.5 м и височина на пилоните 203.5 м. Под него могат да преминават кораби с височина до 57 м.
Изкуственият остров Пеберхолм
Островът е създаден специално за проекта и служи като преходна точка между моста и тунела. Освен това е биологичен резерват, където учените наблюдават развитието на флора и фауна без човешка намеса.
Тунелната част
От Пеберхолм до датския остров Ама, съоръжението преминава в подводен тунел с дължина около 5 км. Тунелът е изграден от бетонни секции, потопени и свързани под морското дъно. Причината за тунелната част е близостта на летище Копенхаген – мост с високи пилони би нарушил въздушния трафик.
Значение и въздействие
- Икономическо: Улеснява търговията и туризма между Дания и Швеция.
- Транспортно: Част от европейския път Е20 и железопътната линия „Øresundsforbindelsen“.
- Културно: Символ на сътрудничество и обединение между две скандинавски нации.
Практическа информация
- Мостът е платен – таксата варира според типа превозно средство.
- Железопътният транспорт е бърз и удобен – пътуването между Копенхаген и Малмьо отнема около 35 минути.
- Няма паспортен контрол, благодарение на Шенгенското споразумение – само случайни митнически проверки.
- Мостът е отворен целогодишно, с изключение на редки случаи на екстремни метеорологични условия.
Интересни факти
- Мостът е проектиран от датската инженерна компания COWI.
- Разходите по строителството възлизат на около 4 милиарда евро.
- През 2002 г. мостът получава наградата за „Изключителна структура“ от Международната асоциация за мостово инженерство.
- Преди откриването му, по трасето преминават хиляди бегачи в полумаратон – уникално спортно събитие.
- Мостът подсигурява и интернет връзката на Финландия чрез подводен кабел.
Ако тази статия ти беше интересна, сподели я с приятели, остави коментар или се върни утре за още любопитни теми. А защо не разгледаш и останалите публикации – може би ще откриеш следващото си вдъхновение за пътуване!
---dLambow - "samou4itel1"
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.