„Чавдар“ – Българският автобус от 80-те, който превозваше мечти и спомени
Ако си бил дете през 80-те, вероятно си се возил в автобус „Чавдар“ – с оранжеви седалки, метални дръжки и характерното бучене на двигателя, което се чуваше още преди да завие на спирката. Веднъж, в Ботевград, шофьор на „Чавдар“ спрял автобуса, за да помогне на възрастна жена да си прибере торбите с картофи. Пътниците не само не се оплакали – аплодирали го. Такава беше епохата – човешка, шумна и пълна с истории.
Съдържание на темата
- История на марката „Чавдар“
- Модели от началото на 80-те
- Технически характеристики
- Значение за българското общество
- Залезът на „Чавдар“
- Интересни факти
Български автобус "Чавдар" (Bulgarian bus "Chavdar") |
История на марката „Чавдар“
Автобусният завод „Чавдар“ е основан през 1924 г. в Ботевград от Рачо Джамбов – майстор-колар, който започва с изработка на каросерии върху шасита от Фиат и Мерцедес. През годините заводът се разраства и става национализиран през 1947 г., като започва серийно производство на автобуси за нуждите на социалистическа България.
Модели от началото на 80-те
През 80-те години „Чавдар“ произвежда няколко емблематични модела, сред които:
- Чавдар 11М4: междуградски автобус с характерен дизайн и висока проходимост
- Чавдар 120: градски автобус, използван в София, Пловдив и Бургас
- Чавдар 130: туристически модел с по-удобни седалки и багажно отделение
Тези автобуси се отличават с простота, здравина и лесна поддръжка – идеални за условията на социалистическата инфраструктура.
Технически характеристики
Автобусите „Чавдар“ от 80-те години са базирани на лицензионни платформи от Skoda и MAN, но с български каросерии. Ето някои от типичните характеристики:
- Двигатели: дизелови, с мощност между 150–220 к.с.
- Капацитет: между 35 и 50 седящи места
- Скоростна кутия: механична, 5-степенна
- Окачване: листови ресори, подходящи за неравни пътища
Макар и не особено комфортни по съвременни стандарти, тези автобуси бяха надеждни и лесни за ремонт.
Значение за българското общество
„Чавдар“ не беше просто автобус – той беше символ на индустриалната гордост на България. Заводът в Ботевград даваше работа на над 2000 души, а автобусите се изнасяха в страни като Куба, Виетнам и СССР. За много българи, пътуването с „Чавдар“ беше част от ежедневието – училище, работа, екскурзии.
Залезът на „Чавдар“
След промените през 90-те години, заводът „Чавдар“ не успява да се адаптира към новите пазарни условия. Конкуренцията от западни производители, липсата на инвестиции и лошото управление водят до фалит през 1999 г. Днес от някогашния завод са останали само руини и спомени.
Интересни факти
- Автобус „Чавдар“ е използван за официални визити на чужди дипломати през 80-те – лично от Тодор Живков.
- В някои модели имаше радиоуредба, чрез която шофьорът можеше да пуска музика – най-често народна.
- В Куба все още се движат автобуси „Чавдар“, макар и с модифицирани двигатели.
- Някои български колекционери реставрират стари „Чавдар“-и и ги показват на ретро паради.
- Името „Чавдар“ идва от легендарния хайдутин Чавдар войвода – символ на българската смелост.
Ако тази статия събуди спомени или любопитство, сподели я с приятели или остави коментар. А защо не се върнеш утре за още истории от миналото? Или разгледай сайта – тук има още теми, които ще те върнат назад във времето!
---dLambow - "samou4itel1"
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.