Translate

---------------------------------------------------------------------------------

03 юли 2024

Адолф Фериере и Новото училище | dLambow

(Adolphe Ferriere and the New School) -

Адолф Фериер - основател на движението за прогресивно образование и Новото училище


Кой е Адолф Фериер?

Адолф Фериер (роден на 30 август 1879 г., в Женева, Швейцария и почива на 16 юни 1960 г. на възраст от 80 г.) - швейцарски психолог педагог, свързан с движението за ново училище, обикновено считан за един от неговите създатели, който му дава и теоретичната обосновка. Фериер започва с критика на традиционното образование, изградено от морални норми чрез процеса на повторение и запаметяване, защитавайки свободата да се търсят подходящи въпроси и да се развива рефлексивно мислене за тях.  Той се застъпва за създаването на "активно училище", където учениците са ангажирани в самостоятелно и действено учене.

Адолф Фериере и Новото училище
Адолф Фериере и Новото училище (Adolphe Ferriere and the New School)

"И създадоха училището, както дяволът им беше наредил. Едно дете обича природата, но те го затвориха между четири стени. Едно дете не може да седи неподвижно, без да се движи, но те го накараха да седи неподвижно. То обича да работи с ръцете си, но те започнаха да го учат на теории и идеи. То обича да говори, но те му наредиха да мълчи. То се стреми да разбере, но те му казаха да запомня. То би искало самостоятелно да изследва и търси знания, но те му ги дадоха в готов вид. И тогава децата научиха това, което никога не биха научили при други обстоятелства - те се научиха да лъжат и да се преструват."

Адолф Фериер, основател на движението за прогресивно образование


Какво е Новото училище?

Според Фериер, съсредоточено върху човешкото същество, педагогическото възпитание започва от изследването на живата среда, за да се отрази върху нея. Методът се стреми да развие у децата съзнание за свобода, вярвайки, че чрез училищна работа учениците, под наблюдението на учителя, прогресивно постигат автономност, дисциплина и работни навици. Новото училище е концепция, разработена от Фериер, която описва неговата визия за идеалната образователна среда. Тази концепция се основава на следните принципи:

- Активно учене

Учениците не трябва да бъдат пасивни получатели на знания, а да се ангажират активно в процеса на учене чрез дейности, експерименти и изследвания.

- Индивидуален подход

Всяко дете има свой собствен стил на учене и темп на развитие, следователно образованието трябва да бъде съобразено с индивидуалните нужди на всяко дете.

- Групова работа

Децата трябва да се учат да работят в екип, да сътрудничат и да си помагат взаимно. Ученето в групи насърчава сътрудничеството, комуникацията и социалните умения.
 

- Практическо приложение

Знанията трябва да се прилагат на практика, за да бъдат полезни и смислени.

- Социално възпитание

Училището трябва да подготвя учениците не само за академичен успех, но и за живот в общество. Важно е те да развият умения за сътрудничество, комуникация и решаване на проблеми.

- Свобода и отговорност

Учениците трябва да имат свободата да изследват света около себе си и да правят собствени избори. В същото време те трябва да бъдат отговорни за своите действия и да се учат от грешките си.

- Връзка с природата

Природата е ценен ресурс за обучение и децата трябва да прекарват време на открито, да изследват околната среда и да се учат от нея.

Влиянието на Фериер

Фериер прилага своите идеи за Новото училище в няколко експериментални училища, които той основава в Швейцария. Тези училища са иновативни за своето време и оказват влияние върху развитието на прогресивното образование в цял свят.

През 1899 г. Фериер създава Международното бюро по образование (Bureau International d’Education Nouvelle) и заедно с Пиер Бове и Едуард Клапаред - Института Жан Жак Русо (1912 г.). През 1915 г. публикува 30 точки на „Новото образование“. Тези институции играят важна роля в разпространението на идеите му за прогресивно образование по целия свят.

Предложеният образователен модел се основава на тезата, че образованието трябва да развива потенциала на детството в среда на свобода. Новото или активно училище се основава на зачитане на интересите на детето и нуждите от развитие и има за цел да изгради доверие и автентичност в неговото участие в образователни действия.

Новият учител трябва да знае как да наблюдава децата, да разбира тяхното развитие, да развива самостоятелност и отговорност, като всяко дете да се развива със свое собствено темпо. Влиянието на Фериере е огромно. Неговите идеи вдъхновяват създаването на много нови училища и програми по целия свят, които се основават на принципите на активно учене, индивидуален подход и свобода.

Някои от най-известните примери за Новото училище са:

  • - Институт Жан-Жак Русо (Женева, Швейцария), основан от самия Фериере през 1912 г.
  • - Зеленото училище на Джон Харди (остров Бали, Индонезия), основано през 1921 г.
  • - Училището Огън (Англия), основано през 1927 г.

В България идеите на Фериере са представени през 20-те години на XX век от педагози като Димитър Кацаров.

Някои от най-важните трудове на Фериер:

  • - Активното училище (1922)
  • - Самоуправляващото се училище (1921)
  • - Новата школа (1926)


Заключение

Идеите на Фериер са все още актуални и днес. Те ни карат да се замислим как можем да създадем по-добро образование за децата, което да им помогне да разгърнат пълния си потенциал и да станат отговорни и активни членове на обществото. Много съвременни училища се стремят да прилагат принципите на активно, индивидуално и социално ориентирано образование. Фериер е смятан за един от най-влиятелните педагози на 20-ти век и неговата работа продължава да вдъхновява педагози по целия свят.

-------
Вместо да проклинаш мрака, запали свещ!
Ако темата ви харесва, споделете я с приятели. Ако са възникнали въпроси, задайте ги в коментарите по-долу. След седмица проверете за отговор.
----------------

Няма коментари:

Абонати:

Популярни публикации

Последни публикации в Самоучител: