Харесай и чети безплатно 720 урока по английски + препоръки за живот и работа в чужбина.  

20.10.2014 г.

Как да учим английска граматика (English Grammar) и трябва ли?

Начини за изучаване на английска граматика (English Grammar).

Английската граматика (English Grammar) може да се учи по два начина - на практика или в теория и всичко зависи от поставените цели пред обучението. Когато става дума за учене на английски език по какъвто и да е начин - на курсове, на уроци, самостоятелно, обикновено това учене се свързва именно с изучаването на английската граматика. Обикновено граматиката на английския език не се счита за нещо много сложно. Напротив, има известни твърдения, че този език е забележителен с това, че може да знаете малко, но кажете много. Независимо от това, английската граматика предизвиква много полемики, разговори, проблеми.

До колко трябва да знаете граматиката? 

По този въпрос може да се разсъждава колкото Ви е угодно. Всеки има свое мнение, при това е възможно мненията да бъдат и напълно противоположни, като при това, всеки да се окаже напълно прав. Как е възможно това? Възможно е, понеже всеки има свой поглед и гледна точка по въпроса какво е това граматика. Обикновено граматиката се представя като набор от правила, в съответствие с които трябва да е организирана устната и писмена реч. И тези правила се записват в по-дебели или по-тънки книжки - учебници и справочници.

Какво сложно има в това да се запомнят всички тези инструкции? 

Всичко е въпрос на зубрене - детските стихове, темите по български, история или биология и разбира се - правилата по граматика. Ако се погледне процента на успешните тестове по английски език, някой може да си помисли, че ние сме сравнително вещи в знанието на английски език. Но ако погледнем реалното ползване на езика от нашите туристи зад граница, на служителите, посрещащи чужденци у нас в качеството им на туристи или бизнес партньори или на някои спортни деятели, или по улиците в по-големите ни градове - смятате ли че всички те са в състояние просто така, да поведат обикновен разговор с някой чужденец на английски език? Далеч не винаги!

Къде е тогава проблема? Къде правим грешка?

За да знаем език, ние учим граматика. Но научили граматиката, ние все още не можем да ползваме езика. Не е ли странно? Може би си заслужава да се вгледаме по-внимателно в предмета на граматиката и да се опитаме да разберем що за чудо е това? Всъщност, има и малко по-различен поглед, различен от традиционния, по отношение на граматиката. Но какво значение има дали погледа е друг или традиционен, ако не позволява да се реши проблема с обучението по чужди езици? Какво значение има колко дълго и обстойно сте учили език или неговата граматика, ако не сте в състояние в практическа ситуация да кажете каквото Ви е необходимо, така че да Ви разберат?

Нов поглед върху обучението по чужди езици.

Този нов поглед върху обучението по чужди езици принадлежи на американския философ, писател, изследовател и хуманист (разностранна личност) Л. Рон Хабърт. Той не веднъж е обръщал внимание на това на какви мъки са подложени учениците по английски език и колко скромни са «успехите» им получени даже и ако преподавателя е «професор» по английски език и лингвистика. При това, той отишъл по-нататък, стигайки до разбирането, че непознаването на английската граматика у самите американци води до проблеми и сред самите тях, като ги затруднява да се изразят правилно и разбираемо в училище, на улицата или на работа, особено когато им се налага, например, да усвояват нови длъжностни инструкции.

Оказва се, че те не могат да четат и фактически са функционално неграмотни хора. Т.е. повечето ще могат да прочетат статия от някой ежедневник, но едва ли напълно ще разберат за какво се говори в нея, да не говорим да си направят правилни изводи за написаното. За да помогне на хората да се предпазят от подобни проблеми и за да станат по-грамотни, Л. Рон Хабърт изследвал тази област и създал труд, който нарекъл «нова граматика» и ето как в нея обяснява какво е граматика, кои са нейните източници, функции и предназначение:

Какво е "нова граматика"?

Граматиката е начина, по който се организират думите в устната или писмена реч, така че точно да се формулират мислите на хората, техните идеи и смисъла, който влагат в тях. Всъщност, това е система за свързване на думите по такъв начин, че да се осъществи смислена комуникация. Това е граматиката. Ако тя бъде определена по друг начин, то обучаваните се насочват към зазубрянето на някакви правила, а не към правилно говорене, писане и четене (изразяване). Това определение едва ли ще го намерите в речниците, защото граматиката е попаднала в ръцете на граматиците, които сами не разбират смисъла на думата «граматика». И точно това прави граматиката сложна.

Граматиката не е "изучаване", а "използване" на речта.

Целта на «Новата граматика» е да заобиколи произлизащите от това усложнения. Граматиката се основава на общата употреба на думите и придвижва напред от писателите. А попадайки в лапите на професорите, тя попада в доста мътен водовъртеж в мътна река. Така, че в граматиката няма нищо трудно, нито е трудно да бъде разбрана. Трудно е само да се разбере неспособността на професорите да я обяснят просто. Граматиката не е изучаване на нещо си. Това е използването на нещото. А професора с намръщените вежди си мисли, че науката е нещо, което му е угодно на него. И на него му плащат, за да говори на хората, че това е наука. А граматиката е част от повседневното съществуване и ако Вие това не го знаете, естествено е да не сте в състояние «да се научите» да я използвате. А така никой няма да Ви разбира и Вие никого няма да разбирате, като нещата и хората за дълго ще остават загадка за Вас.

Наука и практика.

Добре, че все пак, освен «науката» има и практика, в процеса на която хората си обяснят някои положения за по-ясно изразяване и така, въпреки науката, успяват и да се разбират. За да разберете още по-ясно за какво става дума, ще го обясня така: Децата до 7 годишна възраст се научават да говорят и да се изразяват правилно и да разбират правилно какво им се казва, въпреки, че изобщо още не са ходили на училище и не са учили никаква граматика. Същото е и с т.н. «неграмотни» хора - въпреки, че според Вашата учителка те за нищо не стават, някои от тях успяват да станат милионери, милиардери, при това в такива технологични направления на битието като компютри, програмиране, комуникации, които Вашата учителка никога няма даже да проумее (и затова постоянно ще Ви втълпява, че са опасни и вредни за Вашето здраве и сигурност).

Начин на организиране на думите.

Така че, ако граматиката се определи като начин организиране на думите от писмената или говорима реч, така че другите хора да разбират и възприемат Вашите мисли, идеи и смисъл, тогава учащите се ще заискат да научат нея, а не да мислят дали са уйдисали на смръщената учителка с поредния й тест за граматическите правила, който и на самата нея не е помогнал много да разговаря като хората и да се изразява разбираемо.

Разбират ли граматиците граматика?

Граматиците в миналото никога не са разбирали какво е това «дума» и така не са успели да определят основния елемент на своя предмет. Те също не са успели да забележат и факта, че езика се състои от думи, които най често имат няколко смисъла и които могат да се използват по няколко различни начина. Без разбирането на този фундамент, езикът и граматиката изглеждат доста объркана и неясна територия. Тези и още други грешки и неразбирания са направили този предмет доста труден за изучаване и приложение.

Основна задача.

Затова трябва да разберем, че основната задача на граматиката е да ни направи способни да използваме думите и речта така, че разбираемо да предаваме своите мисли и желания на други хора и да разбираме мислите и желанията на другите хора. Давате ли си сметка колко често използваме изрази като: «С това исках да кажа…», «Не ме разбирай погрешно…», «Ако го кажа по друг начин…», «Не правилно си ме разбрал…», «Не това исках да кажа…», «Това даже и не съм си го помислял…», «Кажи ми го на ясен и разбираем език…», «И какво всъщност искаше да кажеш…» При това, всички ние, по документ (диплома) се водим за грамотни хора! Така, когато Л. Рон Хабърд събрал всичките си забележки за това, как трябва да се води обучение по чужд език, към тях създал и курс за обучение по английски, известен в центровете за приложно образование като «English as a Second language» (ESL).

Курс за бърз положителен резултат.

Теоретичната постановка на курса многократно била проверявана и всеки път давала бърз и положителен резултат. На курса са присъствали обучаеми със всякаква история, от 18 до 80 годишни, с всякаква степен на незнание на езика и всички те постигали целта на обучението - да ползват английски език в своето ежедневие. Можели да общуват - да пишат, да четат, да разбират събеседника си и да изразяват правилно свои мисли. Основният подход, който се прилага при обучението е изучаване на граматиката чрез практика. И точно заради това се постига бързо развитие на говорните навици.

Задълбочено изучаване на английска граматика.

При все това, не малко хора, по едни или други причини, изпитват потребност от по-задълбочено разбиране на английската граматика (English Grammar). В тези случаи има и по-задълбочени пособия, повечето от които също са приложни, като например «Grammar and Communication» - написан на английски, но онагледен с голямо количество илюстрации и примери, които го правят прост и лесен за разбиране. Така всеки може да избере до какво ниво да се развива. Но да се набляга на сложни теоретични правила и изобщо на правила, откъснати от реалната практика е безсмислено за хора, които просто искат да придобият умения за ежедневна комуникация на английски език.
----------
Още препоръки, мнения и допълнения по темата може да четете и правите по-долу - в коментарите.

24 коментара:

  1. Всеки ден хиляди хора започват да изучават английски език. Сред тях има както в ученическа възраст, така възрастни хора, за които езика е чужд. Децата например, най-добре учат английски от своите родители, като натрупват знания по граматика, още преди да го знаят и без да систематизират конкретни правила. При това, те не са обременени с правила и по родния си език. Затова правилния начин да се учи английска граматика е това да става директно, без да го "преминаваме" през българската граматика, като се стараем директно да схващаме смисъла и значението на чуждия език.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. След като сте усвоили частите на речта, е добре да преминете към понятията от синтаксиса и да усвоите характерните за английския език особености. Тук трябва да се изяснят частите на изречението, как да обединявате правилно думите във фрази и изречения. Видовете изречения.

      Изтриване
    2. За начално изучаване на граматиката, започнете със съставянето на прости изречения с един глагол. Когато усвоите това граматично упражнение, може постепенно да преминавате към по-сложни изречения и граматични структури. На този етап са Ви необходими упражнения, които могат да затвърдят постигнатите знания, така че да ги прилагате и на практика.

      Изтриване
    3. От една страна, английската граматика е доста опростена и лесна за разбиране, докато не се намесят многобройните изключения. При това те са толкова много, че фактически изключенията се превръщат в правило. Все пак има система, особено за ползване на времената, членуването, страдателния залог или косвената реч.

      Изтриване
  2. Тази част от начинаещите в изучаването на английски език, които са вече възрастни и знаят граматиката на собствения си език, попадат в ситуация, когато им се налага да прехвърлят тези знания и към английския. Някои от тези знания могат да се окажат полезни, но други могат да се окажат доста препятстващи.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Граматиката на всеки език пртежава свои особени средства за изразяване на различните езикови явления. Даже родствени езици могат значително да се различават с отделни особености. Още по-голяма е разликата между не родствени езици, каквито са английския (с германски произход) и българския. Специфични особености могат да бъда откривани даже при съпоставянето на отделни думи - членуване, суфикси и префикси и др. Което предполага сериозни усилия при усвояването на английската граматика.

      Изтриване
  3. Помнете, че всяка дума изпълнява своя роля и принадлежи към определена част на речта. Научете се да различавате съществително, глагол, местоимение, прилагателно, предлог, наречие, съюз и междуметие. Всяко от тях, съобразно правилата в английската граматика, играе определена роля в изречението и в течение на обучението по езика, тези значения ще се натрупват, образувайки обща картина.

    ОтговорИзтриване
  4. Макар граматиката да е теоретична категория в един език, то нейното изучаване е важна част от способността да се говори, разбира и ползва езика. Започвайки оттук, на този сайт английската граматика е изложена сравнително просто, ясно и с примери за използване на съответните форми. Това се съчетава и с обстойноти правила за произношение. Ако към това добавите редовна практика с езика, резултата може да е много добър.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дари Петк10 май 2015 г., 7:03


      English Grammar - английската граматика се отличава по това, че изходните форми на непроизводните думи нямат морфологични признаци, които да показват тяхната принадлежност към една или друга част на речта. По този начин, думи отнасящи се към различни категории, могат да съвпадат по външна форма, но обозначавайки различни по значение понятия. Например:
      name - название; наименование, име, фамилия (съществително)
      (to) name - наричам, назовавам (глагол)
      free - свободен (прилагателно)
      (to) free - освобождавам (глагол)
      late - късен (прилагателно)
      late - късно (наречие)
      home - дом (съществително)
      home - домашен (наречие)

      Изтриване
    2. Повечето английски думи, намиращи се в една и съща категория, в повечето случаи не се променят по форма по отношение на окончания, съгласуване, спрежения. Според английската граматика, личните окончания при глагола почти липсват:
      инфинитив:
      to take - вземам,
      Повелително наклонение:
      take! - вземи, вземете!
      Сегашно време:
      I take - аз вземам,
      we take - ние вземаме,
      you take - ти вземаш, Вие вземате.

      Изтриване
    3. Различията в изразните средства при граматичните средства в английски език се дължи на принадлежността му към предимно аналитичен граматически строй (от "анализ" - разложение, разделение). Характерна черта на такъв вид езици е отделянето от думата на признаците за нейните граматически функции. По този начин, отношението на една дума към другите думи в изречението се изразява най-често не чрез промяна в нейната форма, а с помощта на особени думи, изразяващи служебно граматична роля в изречението, каквито са членовете, предлозите, местоименията, спомагателните глаголи. Другият начин за изразяване на отношения е чрез определено разположение на частите на изречението. Ето примери:
      a name - my name (name - съществително),
      to name - we name (name - глагол).

      Изтриване
    4. Tenses Forms - Форми за времена на глаголите в английски език. По този въпрос има доста теоретични таблици за построяване на утвърдителни, отрицателни и въпросителни изречения. Но таблиците не помагат твърде много да се заговори правилно езика, а е нужна и то доста упорита практика, за да се постигне постоянно повторение на наученото. Само така то ще се закрепи в съзнанието и ще е полезно в ежедневието.

      Изтриване
  5. Терминът "граматика" се използва в два смисъла и значения:
    - Като съвкупност от средства, начини и правила за съставяне на словосъчетания и изречения;
    - Като учение за тези средства, начини, правила, с помощта на които може да се създават словосъчетания и изречения, при това не само в английски език, но и във всеки друг.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Предметът на английската граматика е доста обширен и обучаващите се могат да я изучават колкото им е удобно - винаги ще има и още нещо за научаване и за доразбиране. Докато усвоявате употребата на глаголите и формирането на изречение, попътно е добре да разширявате своя речников запас от английски думи, което от своя страна ще Ви подпомага в подобряване знанието и разбирането на граматиката.

      Изтриване
  6. Алина Дан-9 юли 2015 г., 9:55

    В английски език с особено окончание се оформя само 3-то лице единствено число в сегашно време. Миналото време на стандартните глаголи няма разлика. Инфинитивът няма окончание, като обикновено се съпровожда с частицата "to", която се поставя пред него. Например:
    to smoke - пуша,
    to take - вземам,
    to fly - летя.

    ОтговорИзтриване
  7. В английски език има два падежа - общ и притежателен. Съществителните в общ падеж по форма съвпадат с названието на предмета и изпълняват в изречението различни функции:
    - на подлог: Pete and I go home. - Петър и аз отиваме в къщи. (Именителен падеж).
    - на пряко допълнение: I see Pete. - Аз виждам Петър. (Винителен падеж).
    - на косвено допълнение: Help Pete. - Помогнете на Петър. (Дателен падеж).
    Особено окончание се образува само за притежателен падеж на съществителните.

    ОтговорИзтриване
  8. Категорията на граматическия род на съществителните в английски език напълно отсъства. Съществителните - неодушевени предмети не се различават по род. Съществителните - одушевени предмети се отнасят към мъжки или женски род, в зависимост от това дали представляват названия на лица от мъжки или женски пол. Но това не означава, че съществителното носи някакъв признак за принадлежност към един или друг род. Например:
    a student - студент, студентка
    a pupil - ученик, ученичка.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. В английската граматика няма съгласуване на прилагателно, местоимение и числително със съществително по род:
      my wife - моята жена,
      mу pupil - моя ученик.

      Изтриване
  9. Хората, които току-що започват да изучават чужд език, често се бъркат във времената на глагола и английски език в тази връзка не е изключение. Английските глаголи имат много граматични аспекти. Като например четирите основни форми:
    - базова форма (инфинитив),
    - сегашно причастие,
    - просто минало време,
    - минало причастие.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Глаголните времена и форми са доста ключов елемент от английската граматика. Добре е да започнете с простите форми за сегашно, минало и бъдеще време, а след това да продължите с продължителните и перфектните времена.

      Изтриване
  10. Има правилни и неправилни глаголи, като двата вида в различните английски времена се държат по различен начин. А английските глаголи имат доста на брой аспекти - добре е този раздел от граматиката да бъде добре схванат и това доста ще облекчи задачата по изучаването на езика.

    ОтговорИзтриване
  11. Глаголите са най-сложната част от английската граматика, като при това, те са движещата сила на езика. Затова е важно да се различават действителен залог (когато действието се изпълнява от подлога) и страдателен залог ( когато действието е насочено върху подлога). Освен това, има и поне три вида наклонения - изявително (наличиe на действие), повелително (разпореждане) и относително (отношение към действието).

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ирена Величкова18 март 2016 г., 6:58

      Структурно, английските времена имат някои доста съществени разлики от българските времена. Но ако се повгледате по-внимателно, постепеkно ще ги разберете и ще започнете да ги употребявате в ежедневната реч.

      Изтриване
  12. За какво общуват помежду си англичани, американци и други носители на езика? За четири неща:
    - за нещо редовно,
    - за нещо в процес,
    - за резултати,
    - за нещо, което носи резултати, но още не е завършило.
    Всички тези ситуации могат да се случат в настоящето, в миналото или в бъдещето.

    ОтговорИзтриване

Моля, само сериозни коментари - публикуват се след одобрение на редактор.